Moeten vervuilende auto's meer betalen voor parkeerplaats?

Moeten vervuilende auto's meer betalen voor parkeerplaats?

Moeten vervuilende auto's meer betalen voor parkeerplaats?

Print
Amsterdam wil oude en vervuilende auto’s de helft meer parkeerkosten laten betalen en schone auto’s, waaronder elektrische, de helft minder. Gewone auto’s blijven het gewone tarief van maximaal 5 euro per uur betalen. Het experiment moet in 2011 van start gaan. Zou een soortgelijk systeem ook bij ons bijval vinden?

Hoger parkeertarief voor vervuilers?

PRO

Wim Depondt (voorzitter fietsersbond)

“Een prijs plakken op vervuiling vinden wij altijd positief omdat het in het belang is van de fietser die de uitlaatgassen inademt. Bovendien kan een dergelijke maatregel een krachtige impact hebben op ons mobiliteitsgedrag. Ik vind het dus geen slecht idee. Het doet me denken aan het vignettensysteem in Duitsland. Als je auto daar een bepaalde pollutiedrempel overschrijdt, dan mag je bepaalde steden gewoon niet meer binnen. Trouwens, ook de autobestuurder zelf heeft baat bij betere lucht. Want de luchtkwaliteit ín de auto is vaak nog slechter dan erbuiten.”

CONTRA

Ludo Van Campenhout (Antwerps schepen mobiliteit (Open vld))

“Ik vind dit geen goed idee. Oudere auto’s moet je penaliseren via de verkeersbelasting. Meer belastingen voor oudere auto’s en minder belastingen en bonussen voor jongere exemplaren. Dat lijkt mij de economische logica. Via het parkeerbeleid kun je mensen wel aanzetten om hun auto verstandig te gebruiken. Maar om nu een verschil te gaan maken tussen wagens? Neen, een nieuwe auto neemt toch evenveel plaats in dan een oude? Trouwens, parkeren in Amsterdam is zo al veel duurder dan in Antwerpen.”

SD

.

Nu in het nieuws