Brand in garage zet gezin op straat

Brand in garage zet gezin op straat

Brand in garage zet gezin op straat

Vosselaar - Een korte, felle brand vernielde dinsdagnacht de garage van een Vosselaarse villa. Het gezin ontkwam, maar kan voorlopig niet terug naar de woonst.

Een luide knal schudde dinsdag even na middernacht de residentiële Taxandrialaan in Vosselaar wakker. “Het leek alsof een vliegtuig door de geluidsbarrière ging”, zegt buurtbewoner Bert Van Dorth. “We zagen dat de garagepoort bij onze overbuur was opengevlogen en dat het er brandde.”

In lichterlaaie

De garage in de villa van Olivier Wuyts, zaakvoerder van het gelijknamige stellingbouwbedrijf, stond in lichterlaaie. Zelf gewekt door de klap kon hij tijdig met vrouw en kind het huis verlaten. Omdat de stroomkast in de garage ontploft was, kon het elektrische poortje van de voortuin niet meer open.

De buren hielpen de slachtoffers over de haag te kruipen. “Ik haalde nog mijn tuinslang boven om te blussen, maar toen het nog een keer knalde, heb ik me wijselijk teruggetrokken”, zei de overbuurman. “We hebben ons nog wel over hun hond ontfermd.”

Bij aankomst van de brandweer sloegen de vlammen uit de garage. “We hadden het vuur snel onder controle, maar de garage werd vernield”, weet bevelvoerder Yves De Backker van het Vosselaarse korps. “Het huis liep rook- en waterschade op en is tijdelijk onbewoonbaar.”

Stro

In de garage stond een lege hondenkooi met stro, dat het vuur had aangewakkerd. Volgens de brandweer was de oorzaak een overbelasting van de elektriciteitskast.

Maar omdat de bewoner zelf niet kon geloven dat een beetje stro een brand van die omvang tot gevolg kon hebben, stuurde de politie het technisch labo. “We gaan er niet van uit dat het om brandstichting gaat, maar willen zeker zijn.”

Het resultaat daarvan was dinsdag niet bekend. Het gezin kreeg opvang bij familie.

Hans OTTEN

Meer nieuws uit de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio