Volkswagen L1: één liter per 100 kilometer

Print

Volkswagen L1: één liter per 100 kilometer

De droom van VW-baas Ferdinand Piëch gaat in vervulling: met de Bugatti Veyron heeft hij de snelste auto ter wereld, straks heeft hij ook de zuinigste. De Volkswagen L1 verbruikt gemiddeld 1,38 liter diesel.

Zeven jaar geleden reed Piëch voor het eerst zelf van Wolfsburg naar Hamburg met een prototype van de één-liter-auto. Het sigaarvormige autootje was groot genoeg om twee personen in penibele omstandigheden te vervoeren en veel te duur om ook echt te produceren. Nu staat de VW L1 veel dichter bij serieproductie, werd het design grondig onder handen genomen en beschikt de sigaar over alle mogelijke comfort.

De 3,8 meter lange auto is zo lang als een VW GFox en met 1,14 meter zo laag als een Lamborghini Murciélago. Met een breedte van 1,2 meter is hij breed genoeg voor twee personen, maar dan wel achter elkaar, zoals in een bobslee.

Gemaakt van carbonversterkt kunststof weegt het autootje nauwelijks 380 kilogram. Er is zelfs een koffertje met 50 liter inhoud. Eén nadeel: eenmaal de enorme vleugeldeur opengeklapt, moeten de passagiers over een brede balk uit- en instappen.

Hybride

Het extreem lage verbruik is ook te danken aan de hybride technologie. De L1 beschikt over een tweecilinder dieselmotor met 36 pk die wordt ondersteund door een elektromotor. De L1 is daardoor goed voor een topsnelheid van 160 kilometer per uur maar verbruikt slechts 1,38 liter diesel.

De CO2-uitstoot bedraagt slechts 36 gram per kilometer. Nu maar hopen dat het niet weer zeven jaar duurt eer de L1 op de markt komt.

Guido Cloostermans

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws