Opel Antwerpen: 75 jaar groei, tien jaar problemen

Opel Antwerpen: 75 jaar groei, tien jaar problemen

Opel Antwerpen: 75 jaar groei, tien jaar problemen

Print
Antwerpen - De Opel-fabriek in Antwerpen kent een bewogen voorgeschiedenis. Een overzicht van 75 jaar groei en tien jaar problemen.

1924: General Motors bouwt een fabriek in Antwerpen, de eerste buiten Amerika.
1931: GM neemt de Duitse autobouwer Opel over.
1944: Bij geallieerde bombardementen op Antwerpen wordt de GM-fabriek verwoest.
1953: Een nieuwe fabriek aan de Noorderlaan, Fabriek 1, wordt in gebruik genomen.
1967: GM opent Fabriek 2 in Antwerpen.
1987: Recordproductie: 393.724 Opels en Vauxhalls gebouwd in Antwerpen.
1988: Productie volledig overgeheveld naar Fabriek 2. Aantal werknemers: 12.000.
1991: Antwerpen bouwt de nieuwe Opel Astra en Vectra.
1 november 1994: De naam verandert in Opel Antwerpen. Fabriek 1 wordt verkocht. Aantal werknemers: 7.500.
17 december 1996: 10 miljoenste auto rolt van de band.
9 juli 2003: Opel produceert de 12 miljoenste auto. Aantal werknemers: 5.400.
Januari 2004: Antwerpen mag de nieuwe Astra bouwen.
1 november 2004: De naam verandert weer in GM Belgium.
2007: Forse reorganisatie. De productie zal worden gehalveerd en er moeten 2.200 van de resterende 4.700 banen weg.
1 augustus 2008: GM: kwartaalverlies van 9,9 miljard.
September 2008: Directie wil nachtploeg in 2009 weg. Autobouwers GM, Ford en Chrysler krijgen van de Amerikaanse regering een lening van 25 miljard dollar.
17 oktober 2008: Fabriek twee weken dicht. Er komen nog vier bijkomende werkloosheidsdagen.
12 december 2008: Laatste werkdag 580 arbeiders van nachtploeg.

2009

12 januari: De vakbonden zeggen de garantie te hebben dat er geen bijkomende ontslagen komen. Aantal werknemers: 2.700.
27 januari: De Vlaamse regering zegt Opel bankgarantie van 200 tot 300 miljoen euro toe.
17 februari: De Duitse deelstaten willen Opel weghalen bij GM.
18 februari: GM legt bezuinigingsplan voor aan Obama. Er moeten 47.000 van de 244.000 werknemers weg. Er is geen sprake van de sluiting van Antwerpen.
23 februari: Vlaams minister-president Peeters pleit bij GM voor overleving van Opel in Antwerpen.
28 februari: Duitsland zegt 5 miljard in Opel te willen pompen als het bedrijf leefbaar is.
4 maart: De Europese directie zegt dat drie fabrieken met sluiting worden bedreigd. Antwerpen zou er 'zeker' bij zijn.
30 maart: GM-topman Rick Wagoner moet opstappen.
23 april: Het Italiaanse Fiat heeft interesse voor Opel.
27 april: De Vlaamse regering stelt voor de fabriek in Antwerpen te kopen en weer te verhuren. Dat zou Opel 200 miljoen opleveren.
29 april: De Duits-Canadese groep Magna wordt genoemd als overnemer.
17 mei: Magna zegt dat het 'moeilijk' wordt Antwerpen open te houden.
20 mei: De Duitse regering heeft een voorkeur voor Magna.
29 mei: Volgens Duitse bronnen is er een principeakkoord met Magna. Er zouden 11.000 van de 55.000 banen in Europa sneuvelen.
1 juni: GM legt de boeken neer in Amerika.
11 juni: Een document van de Duitse regering spreekt van de sluiting van Antwerpen.
12 juni: De Magna-directie bezoekt Antwerpen.
5 juli: Het Chinese BAIC, dat al was genoemd als koper, zegt 51% van de aandelen van Opel te willen overnemen.
12 juli: De investeringsgroep RHJ onderhandelt met GM. Als RHJ wint, zal Antwerpen sluiten.
15 juli: Ultieme datum voor businessplannen van de kandidaat-overnemers.
21 juli: De Duitse regering wil alleen met Magna verder.
22 juli: BAIC valt af. RHJ en Magna blijven over. In een Oostenrijks tijdschrift lekt uit dat Magna Antwerpen dicht wil in 2010.
10 september: Magna neemt Opel over. Volgens GM-onderhandelaar John Smith wordt de fabriek in Antwerpen geleidelijk gesloten.
14 september: Magna-topman Siegfried Wolf zegt dat Opel-Antwerpen dicht gaat, maar dat er ook nog gezocht wordt naar "alternatieven".

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio