Getest: Nieuwe Volkswagen Polo

Print
De nieuwe Polo behoort tot de meest zuivere auto’s die je momenteel kan kopen.

Het interieur is sober (somber) in de basisuitvoering, waarbij we toch al centrale deurvergrendeling cadeau krijgen en leuk met chroom afgewerkt vanaf de duurdere versies. Vanaf de Comfortline- versie is ook airco standaard.

Gegroeid

De Polo is in grote mate personaliseerbaar dankzij een uitgebreide optielijst. We kunnen vooral het navigatiesysteem met aanraakscherm aanbevelen (1.028 euro). Net zoals bij de vorige Polo is de zithouding uitstekend en de ergonomie voorbeeldig. De afwerking is in alle versies verbluffend.

De Polo is ook gegroeid: net geen vier meter, 54 millimeter langer dan zijn voorganger en slechts enkele centimeters korter dan de Golf van de tweede generatie. Toch is hij lichter dan zijn voorganger.

De koffer omvat 280 liter bagage, maar met de achterbank plat kan er 952 liter bagage in. Momenteel is de Polo alleen verkrijgbaar met vijf deuren. Op het autosalon van Frankfurt wordt de driedeurs voorgesteld.

Common rail

De grootste nieuwigheid is zonder twijfel de dieselmotor met common rail. De pompverstuiver is niet meer. Bye bye trillingen, farewell lawaai. De nieuwe 1.6 liter TDI is er in drie versies: 75, 90 en 105 pk. De meest evenwichtige is, wat ons betreft, de middenste versie, maar ze zijn allemaal even zuinig, met een testverbruik tussen de 4 en de 5 liter. De CO2- uitstoot bedraagt 109 gram per kilometer.

Later komt er ook een Bluemotionversie met een 1.2 liter driecilinder met 75 pk (ook met common rail), goed voor een recordverbruik van 3,3 liter en een CO2-uitstoot van 87 gram, waardoor hij moeiteloos in aanmerking komt voor de overheidskorting van 15 procent.

Vanaf oktober is de 1.6 TDI (90 pk) ook verkrijgbaar met een Bluemotion- pakket. Dankzij langere schakelverhoudingen, banden met lage rolweerstand en een verbeterde aerodynamica daalt het verbruik dan tot 3,6 liter op 100 kilometer.

Wie te weinig kilometers rijdt voor een diesel, kan terecht bij vier uitstekende benzinemotoren: 1.2 liter met 60 of 70 pk, 1.4 liter met 85 pk en 1.2 liter TSI met 105. Alle motoren zijn standaard voorzien van een vijfbak. Alleen de TSI heeft een zesbak. De drie diesels kunnen in optie uitgerust worden met een zevenstraps DSG-automaat met twee koppelingen. Dat is uniek in deze klasse.

Veiligheid

De nieuwe Polo is ook verreweg de veiligste auto in zijn klasse. Behalve in België, want in tegenstelling tot de meeste andere Europese landen heeft de Belgische invoerder beslist om het levensreddende elektronische stabiliteitssysteem ESP – behalve tijdens de lanceringsperiode en op de Highlineversie – op de optielijst te zetten (544,50 euro). Dat heet dan winstoptimalisatie. ABS en frontale en zijdelingse airbags zijn wel standaard.

Plus:

- Zuinige en schone motoren
- Meer dan een stadswagen
- Perfecte afwerking

Min:

- ESP op de optielijst
- Geen zes versnellingen
- Hoge basisprijs

Prijzen:

1.2 60 pk: 12.611,90 euro
1.2 70 pk: 12.991,90 euro
FSI 1.4: 13.951,91 euro
CRTDI 1.6 75 pk: 14.691,90 euro
CRTDI 1.6 90 pk: 15.421,90 euro

Concurrenten:

Ford Fiesta: 12.500 euro
Peugeot 207: 13.715 euro
Renault Clio: 12.350 euro
Opel Corsa: 12.884 euro

Bekijk ook deze YouTube-video:

Guido Cloostermans

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws