De Lijn: "Verhandelen diensturen geen structureel probleem"

De Lijn: Verhandelen diensturen geen structureel probleem

De Lijn: "Verhandelen diensturen geen structureel probleem"

Print
Bij vervoersmaatschappij De Lijn zou er "geen structureel probleem" bestaan rond het verhandelen van diensturen tussen de chauffeurs. Uit een interne audit blijkt dat meer dan 99 procent van de diensten volgens de regels verloopt.

De chauffeurs van De Lijn in Gentbrugge kwamen onlangs in opspraak nadat bleek dat ze hun shifts doorverkochten aan collega's om wat bij te verdienen. Op die manier zaten sommige bestuurders veel te lang achter het stuur, wat onveilige situaties met zich kan meebrengen.

99,5 procent

Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) vroeg daarop onmiddellijk een intern onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt nu dat het niet om een structureel probleem gaat.

Er werden bijna 350.000 diensten gescreend in de maanden april en mei in heel Vlaanderen. Bij 99,5 procent werden geen onregelmatigheden vastgesteld.

De overige 0,5 procent werd geconstateerd in 8 van de 64 stelplaatsen en vooral in Gentbrugge. De Lijn gaat de controle nog verscherpen zodat onregelmatigheden in de toekomst naar 0 procent worden teruggebracht.

'Onaanvaardbaar'

Minister Crevits is gematigd tevreden maar wijst erop dat het onderzoek nog niet is afgerond. “De veiligheid van onze reizigers primeert. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat de meeste chauffeurs hun job correct uitvoeren, werden onregelmatigheden vastgesteld en dat is onaanvaardbaar."

"We moeten dan ook niet wachten op de resultaten van het verder onderzoek om de hiaten in het huidige controlesysteem aan te pakken. Dit kan door het elektronische registratie- en controlesysteem in alle stelplaatsen versneld in te voeren.”

.

Nu in het nieuws