Gedupeerde Vlaamse toeristen krijgen geld terug

Enkele tientallen Belgen zijn het slachtoffer geworden van de verdachte faillissementen van twee Nederlandse touroperators die in reizen naar Turkije waren gespecialiseerd. Ze krijgen gelukkig hun geld terug.

jrosquin

Muhamder Karatas uit Beringen zag vrijdag, de avond voor zijn afreis, de bij Tourplan geboekte 10 dagen Alanya in het water vallen. Maar als bij wonder kon hij dezelfde dag een andere reis overnemen.

“De vorige jaren boekten we altijd via een reisbureau”, vertelt Muhamder Karatas. “Op het internet vond ik echter bij Tourplan hetzelfde hotel in dezelfde periode, maar dan een pak goedkoper. Toen ik vrijdagavond voor de laatste keer mijn mails nakeek, kregen we een koude douche. We vonden een mail van Tourplan waarin stond dat de reis wegens ‘financiële problemen’ niet kon doorgaan."

"Er was ook een link naar de Nederlandse Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) om een schadeclaim in te dienen. Dat heb ik meteen gedaan, met de nodige documenten als bewijs.”

Nieuwe reis

“We hebben nog geen bericht gehad, maar normaal gezien krijgen we het volledige bedrag van 2.885 euro teruggestort, op de administratiekosten en reisverzekering na (in totaal zo’n 100 euro).”

Muhamder kon ondertussen al een nieuwe reis te pakken krijgen. “Ik kreeg plots telefoon van een reisbureau in Heusden: via een Turkse tv-ploeg die er kwam filmen over deze zaak kende men ons verhaal en nu bleek er een gezin met kinderen plots geannuleerd te hebben en konden wij hun reis van 3.200 euro overnemen voor 2.500 euro.” Als u dit leest, zit de familie Karatas trouwens al in het vliegtuig richting Turkije.

“Ik zal niet meer snel een reis boeken via het internet. De aanvankelijke teleurstelling, vooral bij de kinderen, was zo groot: die is met geen geld goed te maken.”

Ook Peter en Ingrid Vandael-Pellens uit Overpelt kregen hun geld terug en boekten inmiddels al een nieuwe reis. Ingrid Pellens had een reis geboekt voor oktober. “Ik zag op de Nederlandse teletekst dat Golden Tours failliet was en belde zelf naar SGR. Later kregen we ook een brief, maar toen hadden we onze schadeclaim al ingediend. Dat was vorige week maandag en vrijdag hadden we ons geld al terug.”

Ingrid had eerder al eens een reis geboekt bij Golden Tours. “De touroperator is een tijdje niet meer online geweest. Achteraf blijkt dat hij geschorst was geweest wegens ongeoorloofde praktijken. Hadden we dat geweten, dan hadden we daar nooit meer geboekt.”

Koen DRIESSENS