Tunneltracé valt in goede aarde bij Antwerpse gemeenteraad

Het tunneltracé van Arup/Sum is goed onthaald door politiek Antwerpen. Maar er blijven nog vragen onbeantwoord over de Scheldeverbinding. Over de kostprijs, tol in de Kennedytunnel en het boren onder een chemisch fabriek.

ikerremans

Lees ook het standpunt van Lex Moolenaar: Oosterweelknoop ligt nu bij Kris Peeters

Jan Penris (Vlaams Belang) noemt het alternatief sterk en goed onderbouwd. “Op het vlak van ruimtelijke ordening en milieu is het tunneltracé een flink stuk beter dan de Lange Wapper. Dit voorstel zal aan de Antwerpenaar ook beter verkocht kunnen worden dan het BAM-viaduct.”

Maar Penris heeft ook vragen. “Ik wil geloven dat een tunnel 100 miljoen goedkoper is dan een brug, maar over het kostenplaatje moet toch meer duidelijkheid komen. En hoe zit het met tol voor vrachtwagens in de Kennedytunnel? Ik weet niet of Europa zoiets wel toelaat.”

Overwinning

Freya Piryns (Groen!) ziet het rapport als een overwinning voor de actievoerders. “Uit het onderzoek van Arup/Sum blijkt dat de tunnel op vrijwel alle fronten beter uit de bus komt dan het viaduct en dat de tunnelvariant een goede zaak is voor de ontwikkeling van het Eilandje en het noorden van Antwerpen.”

Geen mening

Annick De Ridder (Open Vld) wil nog geen standpunt innemen. “Ik vraag me wel af of je een tunnel, die onder Sevesobedrijven (productie van gevaarlijke stoffen, red.) loopt, kan verzekeren. Hoe doe je het zonder de Oosterweelknoop, die de haven vroeg? Zij zeggen dat een verbreding van de Tijsmanstunnel pas nodig is als het Saeftinghedok er komt. Ik wil dat exact weten. Ik wil ook weten of hun berekeningen kloppen met de vooruitzichten voor de verkeersaangroei tegen 2020.”

Toon Wassenberg (sp.a) wil net als Annick De Ridder met het tracé naar het referendum. “Alleen, wat gaat stRaten-generaal nu doen? Willen zij hun tracé nog doordrukken? Ik wil ook nog weten of de oplossing van Arup/Sum sluikverkeer naar de Noorderlaan en de Groenendaallaan trekt, zoals wordt beweerd. Ik denk dat de oplossing om de tunnel niet in Ekeren maar in de haven te ontsluiten, goed is. Maar hoe zit het met de zes havenbedrijven die moeten worden onteigend?”

LM, JVB, PVDP

www.gva.be/oosterweel

werfwijzer

Leer alles over de werken aan
Oosterweel

Meer over Oosterweel en overkapping Ring