"Steeds meer klanten betalen hun facturen niet of laattijdig"

Steeds meer klanten betalen hun facturen niet of laattijdig

"Steeds meer klanten betalen hun facturen niet of laattijdig"

Print
Volgens Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, worden steeds meer bedrijven geconfronteerd met facturen die niet of laattijdig betaald worden. De organisatie wil dan ook maatregelen en roept de ondernemingen op "om elkaar een beetje te sparen".

Uit een enquête bij 1.200 Voka-leden blijkt dat 56 procent van de ondernemingen klanten heeft die hun facturen later betalen dan vorig jaar. De achterstand varieert meestal tussen de 14 en 30 dagen. Bovendien krijgt 35 procent van de ondervraagden te maken met klanten die hun facturen gewoon niet betalen. Meestal proberen de ondernemingen de betalingsproblemen dan zelf op te lossen.

Omvang

Vier op de tien ondernemingen heeft al gerechtelijke stappen ondernomen en een kwart is dat nog van plan. Volgens Philippe Muyters, gedelegeerd bestuurder van Voka, (foto) is dit altijd een probleem geweest, maar nu blijkt de omvang "groter dan gedacht".

Door de betalingsproblemen kunnen ondernemingen aan het wankelen gebracht worden. Voka wil dan ook dat de overheid zware boetes oplegt voor klanten die de betalingstermijn niet respecteren. De overheid moet bovendien zelf het goede voorbeeld geven. "Betalen binnen de 30 dagen moet de regel zijn", aldus Muyters. De organisatie vraagt haar leden ook om "elkaar een beetje te sparen". "Laten we met zijn allen fair blijven", klinkt het bij Voka.

.

Nu in het nieuws