Brüno zorgt voor imago-paniek in Oostenrijk

Brüno zorgt voor imago-paniek in Oostenrijk

Brüno zorgt voor imago-paniek in Oostenrijk

Print
De Britse komiek Sacha Baron Cohen is bezig aan een hilarische promotiecampagne voor zijn nieuwe film Brüno. In Oostenrijk lachen ze groen.

Als er een Oscar voor de beste pr-campagne bestond, dan zou die dit jaar maar naar één film kunnen gaan: Brüno, de nieuwe ‘mockumentary’ (schokumentaire) van de Britse komiek Sacha Baron Cohen. Volgende maand gaat de film in roulatie.

Hitler

In Oostenrijk, waar hoofdpersonage Brüno vandaan komt, zijn de imago-brigades van de nationale toerismedienst nu al volop bezig strategieën te bedenken om de reputatieramp voor het Alpenland te beperken. In de film speelt Baron Cohen (38) een extreem nichterige modejournalist die de ambitie heeft “de beroemdste Oostenrijker sinds Adolf Hitler te worden”.

Kelder

Brüno is een eigenaardige fashionista - een die Mein Kampf “mijn modebijbel” noemt en de “Oostenrijkse droom” definieert als: “Een partner vinden, de kelder verbouwen en een gezin starten.” Een niet mis te verstane verwijzing naar die andere beroemde Oostenrijker Fritzl.

Borat

Oostenrijkse media vrezen dat hun land hetzelfde te wachten staat als Kazakhstan, het vaderland van Borat, het vorige personage van Baron Cohen. De autoriteiten van dat land probeerden het beeld van liederlijke achterlijkheid dat Borat verspreidde, te weerleggen maar die pogingen deden volgens Amerikaanse commentatoren meer kwaad dan goed. Een officiële Oostenrijkse reactie op Brüno is er nog niet geweest.

Het Oostenrijk-beeld van Baron Cohen lijkt deels gebaseerd op ervaring. De Britse komiek (van joodse afkomst) woonde en studeerde een tijd in Wenen en dat is hem, afgaand op zijn nieuwe personage, blijkbaar niet zo goed bevallen.

MW

Nu in het nieuws