Regiometro moet sporen aantrekkelijker maken

Print
Boom - Een totaalaanpak onder de noemer 'regiometro' moet de regionale treindiensten Sint-Niklaas-Puurs-Mechelen (lijn 52) en Antwerpen-Boom-Mechelen (lijn 54) aantrekkelijker maken.

De Wase milieuvereniging ABBLO vzw en de gebruikersvereniging TreinTramBus (Bond van trein-, Tram- en Busgebruikers vzw, TTB) vragen een ondernemingsplan op te stellen onder de noemer 'Regiometro'. "Deze Regiometro kan alleen maar lukken als alle soorten van vervoer, oa. NMBS en De Lijn, met elkaar samenwerken. Wij hebben alvast dertien thema's samengebracht en uitgewerkt als aanzet voor deze integrale aanpak", zeggen de woordvoerders Kees Smilde (TTB) en Fred Van Remoortel (ABBLO).

Voor de treinlijnen 52 en 54, gaat het om lijnen door dichtbevolkt gebied. "Een hoge frequentie van minimaal twee makkelijk toegankelijke treinen per uur en per richting, met voldoende capaciteit, maakt een wereld van verschil", zegt Van Remoortel. De meer dan 300 bestelde treinstellen die eind 2010 door de NMBS in het Brusselse worden ingezet voldoen aan deze eisen. "We moeten ze ook hier kunnen inzetten", weet hij.

"Kleine infrastructurele ingrepen maken hogere snelheden mogelijk en met bijkomende stopplaatsen in oa. St-Niklaas-oost, Hoboken-Zuid en Blaasveld, kunnen deze treinen nog een potentieel aan reizigers bijwinnen. Kees Smilde en Fred Van Remoortel stellen duidelijk dat dit ondernemingsplan geenszins de beleidsverklaringen, zoals de Mobiliteitsvisie 2020 van De Lijn, niet doorkruisen. www.treintrambus.be.

Jan BOEY

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio