Nieuwe V6 HDi-motor voor Citroën C5 en C6

Nieuwe V6 HDi-motor voor Citroën C5 en C6

Nieuwe V6 HDi-motor voor Citroën C5 en C6

Print
Met de komst van de nieuwe V6 HDi 240 FAP zorgen de Citroëns C5 en C6 voor een "win-win"-evolutie. C5 en C6 HDi 240 FAP zetten een nieuwe stap in het domein van het rijcomfort, met prestaties op het vlak van rijplezier, stilte en prestaties die duidelijk verbeteren terwijl hun brandstofverbruik en hun CO2-uitstoot heel gevoelig dalen, met 12 tot 15 %.

De best presterende diesel uit de geschiedenis van Citroën verleent de 2 berlines uit het gamma troeven die hun unaniem erkend rijplezier nog vergroten. Om tot dit niveau te komen, heeft de V6 dieselmotor een grondige evolutie meegemaakt.

Zijn cilinderinhoud haalt nu 3 liter en hij geniet van veel optimalisaties: nieuw common-railinjectiesysteem van de 3e generatie, verbrandingskamer van een nieuwe generatie, drukvulling verzekerd door een systeem voorzien van 2 turbocompressors met variabele geometrie, recirculatie van de uitlaatgassen en systeem voor energierecuperatie bij het vertragen.

Meer vermogen, minder CO2

Het vermogen haalt nu 177 kW (of 240 pk EEG), een stijging met 18%, met een maximumkoppel van 450 Nm bij 1600 tpm. Nog steeds gekoppeld aan een automatische 6-versnellingsbak, bedraagt het verbruik in gemengde cyclus van beide auto's slechts 7,4 l/100 km en hun CO2-uitstoot 195 g/km, een daling met 12 tot 15%. Deze mechaniek is uiteraard conform de toekomstige uitstootnormen Euro 5, die in januari 2011 verplicht wordt voor geproduceerde auto's.

.

Nu in het nieuws