iPhone waarschuwt voor kankerverwekkende stoffen

iPhone waarschuwt voor kankerverwekkende stoffen

iPhone waarschuwt voor kankerverwekkende stoffen

Print
Een nieuwe applicatie voor de iPhone, die ook op het web te raadplegen is, helpt de consument bij de dagelijkse keuze van producten. De gratis applicatie geeft een score aan de verschillende merken en producten op basis van gezondheis- en milieaspecten en sociale maatstaven.

Steeds meer producten, van wasmiddel tot gezichtscrème, zijn volgens het etiket “milieuvriendelijk”, zonder daar verder veel details rond te geven. Voor de consument is het dan ook moeilijk om de juiste keuze te maken.

Kankerverwekkende stoffen

Dara O’Rourke, professor Milieu- en Arbeidsbeleid aan de Universiteit van Berkeley, zag zich met het probleem geconfronteerd toen hij verzorgingsproducten voor zijn dochtertje kocht.

Hij had moeite om na te gaan welke bestanddelen de doorsnee zonnecrèmes, zepen en speelgoed bevatten, en wat de gezondheidsrisico’s daarvan waren. Na enig zoekwerk bleken er verschillende irriterende, schadelijke en zelfs kankerverwekkende stoffen in te zitten.

GoodGuide

Het bracht hem meteen op het idee een bedrijfje op te richten, GoodGuide, dat informatie over de aspecten van een product op het vlak van gezondheid, milieu en sociale standaarden beschikbaar maakt voor het grote publiek. Daarbij kwam zijn ervaring als professor met onderzoek naar productieketens goed van pas.

O’Rourke liet zich bijstaan door een indrukwekkend team van medewerkers afkomstig van onder meer Google, Amazon, eBay en PayPal, en onderzoekers van het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology.

Het bedrijfje telt inmiddels twaalf voltijdse en twaalf deeltijdse werknemers, allemaal wetenschappers of ingenieurs. Ze doorzoeken ongeveer tweehonderd bronnen op zoek naar data over zo’n 75.000 producten, waaronder regeringsdatabanken, studies door organisaties of academici.

Groene Score

De website staat nog maar in de kinderschoenen, met zo’n 100.000 unieke bezoekers per maand, maar groeit maandelijks met een kwart, mede dankzij goede kritieken van onder meer The New York Times en sites als CNET en Wired. Bovendien heeft Apple GoodGuide als applicatie op de iPhone toegelaten.

De consument hoeft enkel maar de naam van een product in te tikken om een bepaalde score te zien te krijgen. Met de nieuwste versie van de iPhone zal het zelfs mogelijk zijn om de streepjescode te fotograferen en meteen de score te krijgen.

Hoe hoger die score, hoe groener het product. Met één muisklik kan de consument meer informatie opvragen, bijvoorbeeld over de precieze eigenschappen van bestanddelen of over de sociale tekortkomingen van een bedrijf.

Bron: JG (IPS)

MEEST RECENT