Zuivelproducent Milcobel investeert in Schoten en Kallo

Schoten - Ondanks de zware malaise op de zuivelmarkt investeert Milcobel dit jaar zo’n 20 miljoen euro. Het geld gaat onder meer naar een project voor kleine melkpoederverpakking in Kallo en naar Inza in Schoten.

Milcobel is de grootste zuivelcoöperatieve van België en onder meer bekend van de merken Inza, Dixmuda, Lilac en Nazareth-kaas. “Onze taak is om de melk van de aangesloten boeren te verwerken en hen zo de best mogelijke prijs te geven”, zegt voorzitter Guido Veys.

“Maar vandaag is dat niet evident.” Vorig jaar betaalde Milcobel zijn leden nog een gemiddelde melkprijs uit van 32,91 euro per 100 liter. Nu is dat nog amper 22 à 23 euro. “Omdat ze zelf niet beter kunnen.” Nieuwe leveranciers worden overigens niet meer aanvaard.

Toch zet Milcobel zijn investeringsprogramma voort. Zo wordt onder meer de kaasfabriek in Langemark uitgebreid om de capaciteit op te vangen die verloren gaat door de sluiting van de kaasfabriek in Gierle in 2011.

Daarnaast wordt geïnvesteerd in kleine verpakkingen melkpoeder in Kallo. “Die zijn minder conjunctuurgevoelig”, zegt algemeen directeur Patrick Buggenhout.

En dochterbedrijf Inza in Schoten kreeg extra geld, waarmee het de aangevoerde melk zelf kan afromen. “Zo kunnen we kosten besparen en voorts kan Inza nu zijn room valoriseren.” In totaal investeert Milcobel dit jaar zo’n 20 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de investeringskas nog 28 miljoen euro.

Bij Milcobel werken 1.670 mensen. Ook zij voelen de crisis. Er is dit jaar geen ruimte voor bonussen of andere stimulansen.

Johan VAN GEYTE

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio