Einde van Astana, begin van Livestrong-Nike?

Einde van Astana, begin van Livestrong-Nike?

Einde van Astana, begin van Livestrong-Nike?

Print
Het zal Contador, Leipheimer en Klöden worst wezen of Kazachstan gisteren al dan niet 6 miljoen euro heeft opgehoest. Als Astana van de shirts van die renners verdwijnt, neemt Livestrong - Nike het over.

Pas vanochtend wordt duidelijk of Kazachstan de 6 miljoen euro die de werking van de Astanaploeg moet verzekeren, heeft betaald. Lukt dat niet, dan treden Livestrong en Nike aan.

De relatie tussen de Kazachse betaalheren en Johan Bruyneel, manager van de Astanaploeg, is op een dieptepunt beland. Als de licentiecommissie van de UCI vanochtend de koppen bij mekaar steekt, dan is dat het teken dat de regering van het steppeland heeft nagelaten tegen gisterenavond de door de internationale wielerbond geëiste zes miljoen euro waarborg op te hoesten.

Weg ProTourlicentie?

De aanhoudende betalingsproblemen spuugzat besliste men in Aigle dat vanuit hoofdstad Astana maar meteen de volledige som voor het hele werkjaar moest worden overgemaakt. Als aan die eis niet werd voldaan, zou Astana het kunnen schudden wat zijn ProTourlicentie betrof.

De vraag is maar of dat zo erg zou zijn. Want in de coulissen van de wielersport gonst het al langer van geruchten. Zelfs Lance Armstrong himself bezondigde zich recent tot twee keer toe aan een slip of the tongue. Eerst toen hij zich bij de start van de Giro liet ontvallen dat hij niet nee zou zeggen tegen een eigen team, al voegde hij er meteen wel aan toe dat zoiets niet in een handomdraai zou worden gerealiseerd. En vervolgens op de slotdag van de Giro, toen hij via twitter - zijn venster op de buitenwereld - langs zijn neus weg liet weten dat de kans reëel was dat de wielerfans binnenkort de Astanabus in een heel ander jasje zouden kunnen bekijken.

Tussenoplossing

Dat er achter de schermen aan een plan-B werd gewerkt, ontkende manager Johan Bruyneel niet eens. “Samen met hem zou ik het beste team van de wereld kunnen bouwen”, meldde de zevenvoudige Tourwinnaar. “Maar als we dat doen, wil ik wel een plan op lange termijn hebben. Geen verbintenis van een jaar of twee, maar meteen een overeenkomst voor pakweg tien jaar.”

Die deal zit (nog) niet in de pijplijn. Want er wordt naar verluidt gewerkt aan een tussenoplossing: een team dat de naam Livestrong - Nike zou dragen en dat (minstens) tot het einde van dit seizoen het peloton zou bevolken. De grote première zou weggelegd zijn voor de start van de Tour.

Kazachse renners buiten?

Ook de positie van de UCI zou al zijn uitgeklaard. Een ProTourploeg hoort minstens 25 renners te hebben. Als Astana zou verdwijnen als sponsor is de kans reëel dat alle Kazachse renners (dat zijn er tien) de ploeg rond Contador en Armstrong met onmiddellijke ingang verlaten. In dat geval zou het aantal renners van de nieuwe ploeg terugvallen tot 17. Gefluisterd wordt dat de UCI in dat geval een oogje zou dichtknijpen, in de wetenschap dat het voortbestaan van de ploeg - en de werkzekerheid van de families die van de structuur rond Johan Bruyneel afhangen - het allerbelangrijkst is.

Ook al wordt het niet in zoveel woorden gezegd, het niet-Kazachse deel van de ploeg hoopt dat de wielerbond van het land van Alexandre Vinokourov niet met het verschuldigde geld op de proppen komt. Want alles en iedereen binnen het team is klaar voor een nieuwe start. Op logistiek, sportief én... financieel vlak.

LLN, GV, GVDL

Meer sportnieuws