Mercedes S400 Hybrid: Mee met de stroom - Video

Print
Na Lexus is ook Mercedes gezwicht voor de hybride hype, maar wel met een ander systeem. De Mercedes S400 Hybrid is de eerste auto in serieproductie met lithium ion-batterijen.

De ingenieurs van Mercedes stellen ons gerust. Er kan met de lithium ion-batterijen van de hybride S-klasse niets gebeuren. De batterijen werden aan de strengste tests onderworpen en zijn bovendien zevenvoudig beveiligd.

Lithium ion-batterijen hebben ten opzichte van conventionele batterijen een aantal grote voordelen: sneller opgeladen, compacter, duurzamer. Maar er bestaan ook twijfels over de veiligheid. Vandaar dat heel wat autoconstructeurs, waaronder Toyota, wachten vooraleer lithium ion-batterijen in hun voertuigen in te bouwen.

De batterij, die nauwelijks groter is dan zes kartonnetjes melk, bevindt zich in tegenstelling tot concurrenten niet in de koffer of onder de achterbank, maar onder de motorkap.

De structurele wijzigingen aan de S-klasse zijn beperkt, zodat Mercedes snel een hybride auto op de markt kon brengen zonder al te veel kosten. Mercedes ontwikkelde de batterij in een joint venture met BMW en toeleverancier Continental.

Verschillend

Het systeem dat Mercedes gebruikt is fundamenteel verschillend met dat van Lexus. In tegenstelling tot het parallelle systeem van Lexus, waarmee je tot een snelheid van ongeveer 50 kilometer per uur puur elektrisch kan rijden, valt de motor van de S400 Hybrid alleen stil aan een stoplicht.

In tegenstelling tot wat we verwachten ronkt onder de motorkap geen V8 maar een 3.5 liter V6. In normale omstandigheden heeft de S-klasse 279 pk, maar de elektromotor doet er nog eens 20 pk bij, in totaal dus 299 pk. Bij het remmen wordt energie teruggevoerd naar de batterij.

Verbruik gereduceerd

Dankzij de hulp van de elektromotor wordt het verbruik gevoelig gereduceerd. In de normale S350 bedraagt dat 10 liter op 100 kilometer, bij de S400 Hybrid is dat 7,9 liter. Daardoor wordt dit de op één na zuinigste S-klasse.

Ook de CO2-uitstoot zakt dramatisch. De S400 stoot slechts 186 gram C02 uit. Even vergelijken: de Lexus LS600h stoot 219 gram C02 uit per kilometer, maar die heeft 445 pk onder de kap en rijdt wel elektrisch. Het gebeurt niet vaak, maar Mercedes heeft nog een beetje achterstand in te halen.

Bekijk de beelden via YouTube:

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

MEEST RECENT