Getest: Renault Clio RS - Video

Print
De nieuwe Renault Clio RS is een leuke en betaalbare sportwagen maar je geeft hem beter niet in handen van jonge en onstuimige bestuurders.

Renault is nog een van de weinige autobouwers die consequent een sportieve versie uitbrengen van hun kleinste modellen. De Clio RS – voluit Renault Sport – is ontwikkeld door en voor piloten. Wij reden met de Clio RS op het circuit van Braga in Portugal. Greenpeace zal daar niet gelukkig mee zijn, ook al was ons testvoertuig aliengroen gelakt.

Nog belangrijker dan de prestaties van een sportwagen zijn de remmen. Dankzij de Italiaanse remspecialist Brembo stopt de Clio RS van 100 kilometer tot stilstand in slechts 33 meter. Dat is zes meter minder dan bijvoorbeeld de VW Golf GTI, zeg maar de breedte van een zebrapad met nog een beetje overschot.

De nieuwe Clio RS stopt niet alleen goed, hij gaat ook verbazend goed vooruit. De motorenbouwers, altijd goed bezig bij Renault, vernieuwden de 2.0 liter viercilindermotor met 16 kleppen die voortaan goed is voor 203 pk. Dat geeft een vermogen van iets meer dan 100 pk met liter cilinderinhoud. Leuk motortje is dat. De tweeliter spurt zonder kuchen naar 7.100 omwentelingen, waar de rode zone begint.

Rijplezier

De prestaties mogen er zijn. De topsnelheid bedraagt 225 kilometer per uur, de sprint van 0 tot 100 duurt amper 6,9 seconden. Het verbruik blijft met 8,2 liter op 100 kilometer redelijk binnen de perken. De CO2- uitstoot bedraagt 195 gram per kilometer. Daar zal Greenpeace ook niet gelukkig mee zijn.

Rijplezier gegarandeerd, ook dankzij de vlot schakelende zesbak. Op circuit is het ESP uitschakelbaar. Het is natuurlijk ook op de openbare weg uitschakelbaar, maar dat raden we toch af. De Clio laat zich erg vlot door de bochten gooien. Het vermogen komt geleidelijk en is makkelijk hanteerbaar, veel minder bruusk dan bij een turbo-motor.

Cup-chassis

De speciaal ontwikkelde ophanging komt nooit in de problemen. Je moet al erg tekeergaan vooraleer de Clio RS de handdoek in de ring gooit. De klant heeft de keuze tussen een Sport- en Cup-chassis. Het Cup-chassis is nog sportiever en gezien de kwaliteit van de Belgische wegen niet aan te raden. Tenzij voor de SM-rechter misschien. De Cup-versie is ook nog eens een stuk lichter, 36 kilogram om precies te zijn. We raden in elk geval de optionele Recaro-stoelen aan. Die geven niet alleen meer steun, ze zijn ook comfortabeler.

Ook uiterlijk is een en ander aan de Clio RS veranderd. De wielkasten zijn aan elke kant 3 centimeter breder en de spoorbreedte nam met 5 centimeter toe. De spoilerlip vooraan, de diffuser achteraan en de luchtuitlaat op de flanken zijn er niet alleen voor de show, ze hebben ook een aerodynamische functie.

Kleuren

Ook het interieur werd sportief verfraaid, met een grote keuze aan kleuren. Het stuur ligt goed in de hand en de afwerking is fraai. Onze testrit was in ieder geval te kort.

Eén ding is wel zeker, wij hebben aan Braga meer plezier beleefd dan de supporters van Standard.

Plus:

- Puur en onversneden rijplezier
- Betaalbare GTI
- Zithouding Recaro-stoelen

Min:

- Comfort op Belgische wegen
- Niets voor jongeren
- Verbruik sportief rijden

Prijzen:

RS Cup: 18.950 euro
RS: 22.200 euro

Concurrenten:

Opel Corsa OPC: 24.548 euro
Mini Cooper JWC: 30.150 euro

Bekijk de beelden via YouTube:

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws