"Airbus had problemen met veiligheidsmechanisme"

Het neergestorte Air France-vliegtuig had een probleem met een veiligheidsmechanisme op het hoogteroer. Dat blijkt uit een automatisch bericht dat het toestel kort voor de crash heeft verzonden.

jlenaerts

Vliegtuigen sturen een keer per minuut een bericht over mogelijke defecten. De onderhoudsmedewerkers op de luchthaven van bestemming kunnen de reparatie zo beter voorbereiden.

Snelheid

De Airbus 330 had blijkbaar problemen met de roerbegrenzer, een mechanisme dat het bereik van het hoogteroer beperkt. Dat bereik wordt begrensd omdat het hoogteroer kan breken als het volledig een kant opstaat bij een te hoge snelheid van het toestel.

Het gebroken hoogteroer kan de verticale stabilisator meenemen tijdens zijn val. Hierdoor verliest de piloot de controle over de hoogte van het toestel. Dit veroorzaakte mogelijk de crash, want de verticale stabilisator van de Airbus 330 werd in de zee teruggevonden.

Radar

De Airbus was op weg van Rio de Janeiro naar Parijs toen het van de radar verdween. Later werden brokstukken van het toestel gevonden. 50 van de 228 inzittenden zijn al geborgen, er is nog steeds een zoektocht bezig naar de andere slachtoffers.

Nu in het nieuws