Minder geschillen over reizen

Er werden vorig jaar 839 klachten ingediend bij de Geschillencommissie Reizen. Dat is een daling tegenover de 905 uit 2007. Maar wie kloeg, kreeg in 70% van de gevallen wel gelijk. Op een totaal van méér dan 4 miljoen reizigers die in 2008 een georganiseerde reis hebben geboekt, is dat lang geen slecht resultaat, zegt de Geschillencommissie.

jvangeyte

Zowat de helft van de klachten ging over de kwaliteit van het verblijf. Enkele voorbeelden: er waren werken in het hotel, men had geen zicht op zee, er was geen kinderzwembad, de animatie ontbrak, het eten was van slechte kwaliteit, de kamers waren vuil, het balkon ontbrak of het type kamer was niet correct.

Op de tweede plaats vinden we geschillen in verband met uitstappen en rondreizen. Concreet ging het dan over het niet bezoeken van bepaalde bezienswaardigheden, de onvoldoende ervaring of talenkennis van de gids, enz…

De derde plaats wordt verder ingenomen door geschillen met méér dan 1 klachtelement (12% in 2008 tegenover 19% in 2007). Het gaat om dossiers waarin de reizigers zich over verschillende facetten van de reis beklagen, zoals de combinatie van een vluchtvertraging en een probleem met de hotelinfrastructuur.

Van de 127 geschillen die vorig jaar een uitspraak kregen, werd in ongeveer 70% van de gevallen de eis geheel of gedeeltelijk ingewilligd. Per zaak werd gemiddeld een vergoeding van 663 euro toegekend.

Verzoening

Het aantal klachten mag dan wel gedaald zijn, voor de aanvragen tot bemiddeling en verzoening is dit niet het geval. Dit steeg van 538 in 2007 naar 639 in 2008. Hierbij moet de Commissie zoeken naar een compromis tussen reiziger en reisorganisator, waarmee beiden kunnen instemmen. Van de 52 dossiers die in 2008 volledig werden afgewerkt mondden er maar liefst 51 uit in een dading, een akkoord tussen de partijen.

JVG

Nu in het nieuws