NMBS onderzoekt vlotte verbinding Luik-Hasselt

Vrijdag is de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse grens geopend. België is het eerste land in Europa met een volledig afgewerkt hogesnelheidsnetwerk. De NMBS onderzoekt hoe de Limburgse treinreizigers vlotter naar de HST-halte Luik kunnen sporen.

kscherpenberg

24 meter diep onder de grond is gisteren met heel veel gevoel voor pathos de inwijding van de laatste HST-lijn ingewijd. Het ‘historische moment’ vond plaats in de tunnel van Soumagne, met zijn 6,5 kilometer de langste spoortunnel in het land. De flitstreinen, de Belgische Thalys en Duitse ICE, halen er 200 km/u. Op de rest van het tracé door het heuvelachtige Land van Herve bereikt de HST een piek van 260 km/u.

830 miljoen

Door de aanleg van de tunnel, viaducten en sleuven is de hinder voor de omwonenden tot een minimum herleid, maar is het prijskaartje van de 35 kilometer spoor opgelopen tot 830 miljoen euro. De werken hebben in totaal 7 jaar geduurd. De reistijd van Luik naar Keulen bedraagt voortaan minder dan een uur, Brussel-Frankfurt duurt precies 3 uur. De ICE-Hochgeschwindigheidszug Brussel-Luik- Keulen-Frankfurt spoort al vanaf morgen, zondag. De Thalys zal pas op 15 december ingezet worden, wanneer het nieuwe spoorboekje van kracht wordt.

Limburg

Het is nog afwachten of er voor Limburg ook vlottere treinverbindingen komen. Hasselt is onder meer vragende partij voor meer en Hogesnelheidslijn Luik-Keulen open snellere treinen naar de HST-halte Luik. Nu duurt de treinrit Hasselt- Luik bijna een uur. “We weten wat de vragen zijn vanuit Limburg”, zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker.

“We krijgen nu wel meer ruimte door de inzet van de nieuwe M6-rijtuigen. We moeten wel rekening houden met de voorstadsnetwerken, onder meer voor Luik en Brussel. Bij de opmaak van de nieuwe dienstregeling zullen we bekijken of er meer vlotte verbindingen met Luik en Brussel kunnen. Maar we beloven niks.”

Een eerdere belofte vanuit Luik om de naam van het nieuwe station Luik-Guillemins te veranderen tot ‘Luik-Limburg’ is alvast ingetrokken. Het peperdure bouwwerk van de Spaanse architect Santiago Calatrava wordt dit najaar geopend. De kostprijs is al opgelopen tot 2,2 miljard euro. In spoorkringen heet het dat voor die prijs alle HSTstations in Frankrijk gebouwd zijn.

Guy THUWIS

MEER OVER NMBS

Nu in het nieuws