Voor 100 miljoen euro reclame via het internet

Voor 100 miljoen euro reclame via het internet

Voor 100 miljoen euro reclame via het internet

Print
De Belgische bedrijven hebben vorig jaar voor bijna 100 miljoen euro uitgegeven aan reclames op het internet. Dat is een stijging met 24,7% in vergelijking met 2007. De grootste besteder was Cofidis. De kredietverschaffer besteedde meer dan 5,5 miljoen euro. Ter vergelijking: de totale reclamemarkt steeg vorig jaar maar met 1,4%

De meeste adverteerders kiezen voor het plaatsen van 'banners'. Dat zijn reclameblokjes op websites, waar eventueel kan worden doorgeklikt naar de website van de adverteerder zelf. Zowat 70 miljoen euro werd aan deze vorm van reclame besteed.

De tweede bron van reclame was het betalen van een vergoeding om zo hoog mogelijk in de ranglijst te komen op het ogenblik dat de consument bepaalde zoekwoorden intikt in zoekmachines zoals Google. Dit kanaal liep vorig jaar met 14 miljoen euro weg. Al is dit bedrag een serieuze onderschatting, geeft de vakorgansatie 'Interactive Advertising Bureau' toe. "We tellen alleen wat via de Belgische reclamebureaus's passeert. Wie rechtstreeks contact opneemt met Google kunnen we niet traceren."

Het derde is het plaatsen van teksten tegen betaling op andere websites zonder mogelijkheid van doorklikken naar de eigen site.

Ten slotte zijn er nog mogelijkheden via het opnemen van publiciteit in nieuwsbrieven of het aankoop van een geselecteerd adressenbestand om een gerichte mailcampagne te doen.

Grootste adverteerders

De grootste adverteerders via het internet waren vorig jaar Cofidis, Telenet, Mobistar, ING België, Fortis, Belgacom, Citibank, de Nationale Loterij, Ford en D'Ieteren. Die laatste uit de top tien besteedde vorig jaar nog meer dan 1,8 miljoen euro aan reclame via het net.

De meeste reclame wordt betaald volgens het aantal bezoekers van een website. Hoe hoger het aantal, hoe hoger de rekening. Dit gebeurt in driekwart van de gevallen. Een andere formule is een betaling per doorklik naar de eigen website. Dat is doorgaan het geval bij het afsluiten van contracten voor zoekwoorden.

Johan VAN GEYTE