Alle treinen rijden vanaf 2018 ondergronds

Print

Alle treinen rijden vanaf 2018 ondergronds

Lier - Alle treinen die door Lier rijden, zouden dat vanaf 2018 over bijna het hele traject ondergronds doen. Dat is althans de visie van Vlaams minister Dirk Van Mechelen (Open Vld). De definitieve beslissing moet de volgende Vlaamse regering nemen.

Om de economische toekomst van de haven van Antwerpen veilig te stellen, is een tweede spoorontsluiting tussen Antwerpen en Lier nodig. Als in 2018 dan ook nog eens de IJzeren Rijn naar het Duitse Mönchengladbach gereactiveerd wordt, zou de spoorwegovergang aan de Lispersteenweg in Lier 58 minuten per uur gesloten zijn. Daarom liet minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen naar oplossingen zoeken.

Twee tracés

Concreet schuift hij twee opties naar voren. Het eerste alternatieve tracé gaat onder de Krijgsbaan door, sluit in Mortsel ondergronds aan op de lijn Antwerpen-Lier en blijft tot voorbij Lier ondergronds. Bij een tweede mogelijkheid komt het tracé in Schoten ondergronds en sluit het voorbij Lier aan op de spoorlijnen 15 en 16. Ook bij deze tweede variant is het de bedoeling om de sporen in Lier over de hele lengte ondergronds te brengen.

"Op het vlak van mobiliteit betekent dit dat de hinderlijke spooroverweg aan de Lispersteenweg verdwijnt", verduidelijkt burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld). "Hetzelfde geldt voor de autotunnel aan de Antwerpsesteenweg, die vandaag niet bevorderlijk is voor de leefbaarheid van de buurt. Dit nieuwe traject biedt ook mogelijkheden voor de bewoners van de Spoorweglei en de Van Boeckellaan, waar het wonen een stuk aangenamer zal worden."

Ook station ondegronds

In één beweging ondergaat ook de stationsomgeving van Lier een volledige metamorfose. Er komt namelijk een ondergronds station, terwijl het huidige stationsgebouw een andere, eventueel commerciële functie krijgt. En voor de volledigheid: ook de ijzeren brug over het Netekanaal verdwijnt.

Net omdat er ook onder het Netekanaal een tunnel komt, hoopt de stad dat de sporen pas voorbij de spoorwegovergang van de Kesselsesteenweg weer naar boven zullen komen. Op die manier kan ook die overweg verdwijnen. "Daarvoor moeten we alleszins ijveren. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat het stadsbestuur nu als één man achter deze plannen gaat staan", benadrukt de burgemeester.

Marleen Vanderpoorten wijst er tenslotte op dat het plan volledig door Eurostation en Infrabel werd becijferd en onderbouwd. "Bovendien wordt het ondersteund door de Vlaamse administratie Wegen. De volgende Vlaamse regering zal de definitieve beslissing over deze nieuwe voorstellen moeten nemen. Het wordt een van haar eerste dossiers."

De werkzaamheden zouden in 2012 moeten beginnen. Of de heraanleg van de stationsomgeving daardoor vertraging zal oplopen, kon Vanderpoorten nog niet inschatten.

CHRIS VAN ROMPAEY

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio