Getest: Hyundai i20 - kleine reus

De Hyundai i20 komt op het juiste moment. Zuinige en betaalbare auto’s vallen in deze crisisperiode in de smaak.

ssimons

Om tegemoet te komen aan de Europese eisen is de Hyundai i20 in Duitsland ontworpen, maar om de kosten te drukken wordt hij in India gebouwd. De i20 is groter dan voorganger Getz en heeft in ons land standaard ESP.

De i20 is er als drie- en als vijfdeurs. Opvallende designelementen, zoals scherp gesneden koplampen en in de bumper ingewerkte mistlichten zorgen voor een mooi snuitje. Achteraan krijgt de i20 een kofferspoiler met ingebouwd derde mistlicht, wat het geheel een forse look geeft.

Binnenin zorgen vrolijke kleuren voor een frisse noot. Het dashboard is goed afleesbaar en de bedieningsknoppen zijn vlot bereikbaar. Wel is er kwistig omgesprongen met zilverkleurig plastic maar de afwerking is goed. Het stuur is in alle richtingen verstelbaar. De elektrische bekrachtiging is soms wat sponsachtig.

Binnenruimte

Het grootste pluspunt van de i20 is zijn binnenruimte. De i20 is ten opzichte van de Getz behoorlijk gegroeid tot een lengte van 3,94 meter (plus 11,5 centimeter) en een breedte van 1,71 meter (plus 4,5 centimeter).

De wielbasis is met 7 centimeter tot 2,53 meter gegroeid, wat de zitruimte ten goede komt. De koffer kan van 295 tot 1.060 liter aan, voor deze klasse meer dan behoorlijk.

De stoelen zitten goed, bieden voldoende steun en hoewel ze hard zitten, is het comfortgevoel hoog. Ook het onderstel is behoorlijk hard maar wel efficiënt. Misschien zijn er Hyundai-klanten die eerder voor de zachtere vering van de Getz vallen. De geluidsisolatie is prima.

Roetfilter

De i20 is beschikbaar met twee benzinemotoren (1.2 liter van 78 pk en 1.4 liter van 100 pk) en drie diesels (1.4 CRDi van 75 of 90 pk en een 1.6 CRDi van 128 pk). De krachtigste diesel beschikt over een roetfilter en verbruikt gemiddeld 4,3 liter op 100 kilometer. De andere motoren moeten het met een vijfbak doen. De 1.4 liter benzinemotor kan aan een CVT-automaat (1.000 euro) worden gekoppeld.

Alle i20’s hebben een complete standaarduitrusting met ABS en ESP, zes airbags, hifi, een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bediende ruiten vooraan, elektrisch verstelbare buitenspiegels en centrale deurvergrendeling. Wie meer wil, kan opteren voor een Lounge- of Style-pack.

Bekijk ook deze YouTube-video:

Plus

- Interessante prijs - ESP standaard - Complete uitrusting - Royale binnenruimte

Min:

- Vaag en sponsachtig stuur - Veel plastic in het interieur - Harde ophanging - Nog steeds weinig uitstraling

Prijzen:

1.2 Comfort: 11.999 euro 1.4 Lounge: 14.199 euro 1.4 CrDi 75 Comfort: 13.799 euro 1.6 CrDi Style: 19.999 euro

Concurrenten:

Mazda 2: 11.650 euro Opel Corsa: 12.085 euro Peugeot 207: 13.215 euro Toyota Yaris: 11.975 euro

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine