Meer pit voor Mazda 6

De Mazda 6 is een sportieve middenklasser die gerust wat meer paarden kon gebruiken. Die zijn er nu met de lancering van een nieuwe 2.2 liter diesel.

ssimons

Geen slecht woord over de 2.0 liter diesel van de Mazda 6. Maar de nieuwe 2.2 liter diesel misstaat helemaal niet in de sportieve middenklasser die de Mazda 6 is.

De viercilinder turbodiesel is een gloednieuwe motor, want hij heeft nauwelijks iets gemeen met de bestaande 2.0 liter. Wel is hij alleen verkrijgbaar in de Sport- en Sport SAP-versie, uiteraard en in de drie koetswerken: vierdeurs, vijfdeurs en break.

Twee vermogensversies

De 2.2 liter is er in twee vermogensversies. Een fiscaal oninteressante versie met 185 pk (2.500 euro BIV) en een versie met 163 pk (1.250 euro BIV). De krachtigste versie heeft 400 Nm trekkracht ter beschikking vanaf 1.800 omwentelingen, de andere versie 360 Nm bij hetzelfde toerental. In de praktijk merk je van het vermogensverschil echter niets.

Beide versies worden gekoppeld aan een pittig schakelende zesbak en zorgen voor meer dan gemiddelde prestaties. Helaas is er geen automaat. De diesel is bovendien stil, veroorzaakt nauwelijks trillingen en het comfortniveau is uitstekend. De achtienduims wielen beïnvloeden het comfort nadelig.

Verbruik

Ook op vlak van verbruik is het verschil tussen beide motorversies klein. Mazda schuift een verbruik naar voor van 5,5 liter voor de versie met 163 pk en 5,7 liter op 100 kilometer voor de versie met 185. Ons testverbruik lag daar iets boven maar blijft met 6,0 en 6,2 liter uitstekend. De Mazda 6 2.2 CDVi is er vanaf 33.400 euro. Voor dat bedrag hebt u een sedan met 163 pk. De break met 185 pk is van u voor 35.500 euro.

De uitrusting is meer dan behoorlijk, met onder meer navigatie, hifisysteem van Bose.

GC

Bron: Magazine