Stad trekt vijf miljoen uit voor betere fietspaden

Stad trekt vijf miljoen uit voor betere fietspaden

Stad trekt vijf miljoen uit voor betere fietspaden

Print
Antwerpen - De stad Antwerpen investeert de komende twee jaar vijf miljoen euro in de verbetering van bestaande fietspaden, de vervlakking van overgangen tussen rijwegen en fietspaden en fietsparkeerplaatsen.

Zijn de Antwerpse fietspaden voor verbetering vatbaar? Neem deel aan onze poll, of post een reactie!


Slogans

Met slogans als: “In mijn stad geen doodlopend fietspad” en “‘Wil iemand mijn fietspad eens onderhoud” zetten actievoerders van de Fietsersbond zaterdag meteen de toon. Ze hadden schepen voor Openbare Werken Guy Lauwers uitgenodigd voor een tocht langs het Ringfietspad.

“Velen vragen de sluiting van de Ring”, zegt Tom Vander Elst van d e Fietsersbond. Wij vragen dat ook, voor het functioneel fietsverkeer. Het huidig Ringfietspad sluit via een twintigtal knooppunten aan op routes naar randgemeenten. Wil je van Merksem naar Wilrijk, dan rij je het best via het Ringfietspad. Maar toch kan er nog veel verbeteren.”

Drempels

Zo zijn de meeste overgangen tussen fietspaden en rijwegen letterlijk drempels. Om vanuit de Pothoekstraat naar de Bisschoppenhoflaan te rijden, moet je het kruispunt voor het Sportpaleis over. Acht overgangen zijn ware martelingen voor de fiets.

“Na het bouwverlof start een aannemer aan de renovatie van bestaande fietspaden”, zegt Guy Timmerman van de fietscoördinatiecel bij Openbare Werken. “Ook het effenen van overgangen en het wegwerken van diepe goten hoort daarbij. Dat is belangrijk, want elke oneffenheid dwingt jouw blik naar de grond in plaats van naar het verkeer.” Voor dit soort van aanpassingen, maar ook voor verlichting, trekt de stad de komende twee jaar vijf miljoen euro uit.

Bulten

Een voorbeeld van kwalijke oneffenheden zijn de opeenvolgende bultjes, veroorzaakt door de druk van wortels onder het Ringfietspad. Aanpassingen zullen gebeuren in samenwerking met de Groendienst.

De Fietsersbond is zeer te spreken over de ondertunnelingen van steenwegen naar de Ring. Juist daarom valt het ontbreken ervan des te meer op: onder de Stenenbrug en de Luitenant Lippenslaan in Borgerhout en onder de Wapenstilstandlaan en de Borsbeekbrug in Berchem. Vooral onder de drukke Grotesteenweg en de Gerard Le Grellelaan in Berchem en de gevaarlijke Kolonel Silvertopstraat op het Kiel zouden ondertunnelingen een grote vooruitgang betekenen.

Waarschijnlijk houdt het ontbreken van zo’n tunnels nog wat mensen van de fiets. “Wat mensen zeker van de fiets houdt, is het gebrek aan stalplaatsen”, weet schepen Guy Lauwers. “Daarom voorzien we fietsparkeerplaatsen in de stad”, besluit hij.

Johan VAN BAELEN

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio