Getest: Golf GTI: verbeteren wat goed is

Print
De nieuwe Volkswagen Golf GTI, al toe aan zijn zesde generatie, sluit helemaal aan bij zijn stamvader uit 1976.

Het is ergens in 1973. In een woning in Wolfsburg leggen vijf VW-ingenieurs, tijdens het genot van een stukje worst en een pilsje, de basis voor wat later een van de grootste iconen van de Duitse auto-industrie zal worden. Binnenkort komt de zesde editie van de Golf GTI op de markt. Wij reden nu al met de beste GTI ooit.

Na de lancering van de eerste editie van de Golf GTI in 1976 verwaterde het concept van de compacte en sportieve middenklasser compleet. De GTI kwam gewicht aan maar zijn spieren groeiden niet mee en na verloop van tijd bleven nog alleen wat uiterlijke opsmuk en een GTI-badge over. Zelfs de Golf diesel was sneller. Wie nog enigszins sportief onderweg wilde zijn met een Golf, nam zijn toevlucht tot de V6-versies.

Politiek correct

Tot in 2004. Toen werd de GTI van onder het stof gehaald. Niet gehinderd door enig gevoel voor politieke correctheid, kreeg de Golf een krachtige tweeliter turbo onder de motorkap, goed voor 200 pk. De Golf GTI was weer helemaal terug en vijf jaar later wordt de zesde editie gelanceerd onder het motto: dat was goed is, nog beter maken.

Ons witte testexemplaar is opvallend maar niet aanstootgevend gestyled. De ophanging is 22 millimeter lager gelegd en de GTI – verkrijgbaar met drie of vijf deuren – staat op beeldschone zwarte achttienduims wielen (standaard zeventienduims). Het koetswerk ziet er gespierd uit maar zonder al te veel testosteron. Een wat forsere voorbumper, bescheiden rokjes opzij en achteraan twee uitlaatbuizen. Meer moet dat niet zijn. Liefhebbers van tuning kunnen nog alle kanten uit.

Het interieur is zoals in de gewone Golf hoogwaardig afgewerkt, met veel liefde voor het detail. Het aan de onderkant afgeplatte sportstuur ligt goed in de hand. De sportstoelen zijn afgewerkt met hetzelfde ruitje als in de allereerste GTI. Leder is optioneel. We missen de golfbal op de versnellingspook. Starten doen we met een sleutel. Geen gezwam met startknoppen en handenvrije startkaarten.

Bekijk het interieur in deze YouTube-video:

Spagaat

De nieuwe Golf GTI beheerst als geen ander de spagaat tussen comfort en sportiviteit. De elektronisch geregelde ophanging heeft een sportieve en comfortabele stand en nog iets daar tussenin.

In de comfortstand ontpopt de GTI zich tot een dagelijkse en vooral comfortabele gezinswagen, in de sportstand stuitert hij even vrolijk als 30 jaar geleden. Dan voel je pas hoe slecht ons Belgische wegennet is. Op de A12 bevinden zich gaten waar je moeiteloos een minibus in kan doen verdwijnen. Een ritje E313 maakt een massage noodzakelijk.

Ook de geavanceerde DSG-bak met dubbele koppeling en zes versnellingen zet aan tot comfortabel cruisen. Al bij 80 kilometer per uur kiest de automaat voor de zesde versnelling. Het testverbruik schommelt tussen 8 en 9 liter op 100 kilometer.

In de manuele stand schakelen we met lepeltjes aan het stuur en dan verandert de GTI in een sportwagen pur sang. Dankzij de dubbele koppeling schakelt de Golf bliksemsnel en zonder schokken.

Het typische onderstuur van enkele generaties geleden is helemaal weg. Voor het eerst is de GTI voorzien van het elektronische sperdifferentieel XDS dat, gebaseerd op het ESP, zorgt voor een nog betere tractie.

Turbo

De nieuwe Golf GTI gebruikt niet langer de 2.0 liter turbo van vorig model, maar een tot 2.0 liter vergrote 1.8 liter TSI-motor van de Passat. Daardoor wordt het verbruik verlaagd en wordt de sprint van 0 tot 100 afgelegd in 6,9 seconden, wat fraai is voor een berline van 1.405 kilogram. De topsnelheid bedraagt ruim 240 kilometer per uur.

De Golf GTI is behoorlijk uitgerust, met onder meer uitschakelbaar ESP, airbags rondom en een meer dan behoorlijke comfortuitrusting. Als elke GTI vanaf nu beter is dan zijn voorganger, kunnen we nauwelijks wachten op nummer zeven.

Bekijk ook deze YouTube-video:

Plus

- Mix comfort en prestaties
- Hoogwaardige afwerking
- Krachtig en toch zuinig
- Puike wegligging

Min

- Waar is het golfballetje?
- Remmen verbeterbaar
- Meer vermogen mag wel

Prijzen

GTI 3-deurs: 28.400 euro
GTI 5-deurs: 29.254 euro

Concurrenten:

Seat Leon FR: 24.590 euro Renault Clio RS: 22.050 euro Honda Civic Type R: 26.700 euro Audi A3 TFSI: 28.240 euro

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

MEEST RECENT