Getest: Peugeot Sum-Up 12

Getest: Peugeot Sum-Up 12

Getest: Peugeot Sum-Up 12

Print
Het spreekt voor zich dat het Franse Peugeot zich met een lange bromfiets- en scootertraditie in de strijd werpt om de gunst van de consument. Vooral nu de scooterverkoop danig in de lift zit en eigenlijk profiteert van de crisis. Een geducht wapen is alvast de nieuwe Sum-Up 125.

Wanneer je deze naar 125cc-normen toch kleine scooter van dichtbij bekijkt, valt meteen een modern en zelfs gewaagd design op.

Op het eerste gezicht is hij een speelvogel, maar al snel wordt duidelijk dat het de constructeur menens is om een volwaardig product af te leveren. Dat is te merken aan de gebruikte materialen en de afwerking. Op de uitlaat na, want die gaat veel te snel roesten.

Het kuipje met ingebouwd twee ‘volwassen’ halogeenkoplampen zet qua design de toon. De vlakke voetplank waarborgt voldoende beenruimte en dankzij een breed duozadel kan je over korte afstanden een passagier moeiteloos vervoeren.

Onder het zadel bevindt zich niet meteen een zee aan ruimte, maar je kunt er toch voldoende spullen onder kwijt. Weliswaar geen integraalhelm, maar die kan je aan een speciale helmhaak hangen.

De Sum-Up beschikt bovendien over een rekje waarop je met behulp van een elastiek ook al iets kwijt kunt. In optie kan je er zelfs een topcase op plaatsen. De gegoten velgen ogen knap en vooraan beschik je over een enkele schijfrem. Achteraan maakt een trommelrem de dienst uit.

B-rijbewijs

De Sum-Up is een scooter die je zult koesteren en die binnen ieders bereik ligt. Je mag hem met een B-rijbewijs besturen als je daar al twee jaar over beschikt. Zijn luchtgekoelde ééncilinder maakt gebruik van een zogenaamde variomatic automaat.

Het motorvermogen bedraagt 6,2 kW, het koppel 8,2 Newtonmeter. Je kan hem zowel elektrisch als met een kick starten. Voor zijn voeding maakt hij gebruik van een klassieke carburator, maar zijn uitstoot beantwoordt wel aan de euro3-norm.

Onvoldoende vinnig

Jammer dat deze mooie scooter ontgoochelt als het op prestaties aankomt. Met 6,2 kW vermogen kom je echt niet ver. Op de snelweg meten we een snelheid (wind op kop weliswaar) van amper 70 km per uur en wanneer het even bergaf gaat, komen we uit op 90 km per uur. Probeer dus zoveel mogelijk die snelweg te mijden.

Optrekken doet hij, in vergelijking met andere 125 cc’ers, ook al niet bijzonder goed. Eens op snelheid smelt het probleem wel als sneeuw voor de zon. In de stad geniet je van een rijklaar gewicht van amper 115 kg, je gooit hem zo op zijn centrale poot en ermee manoeuvreren is echt een fluitje van een cent.

Op de secundaire wegen rijdt hij voldoende vlot en wanneer je de bochten omzichtig neemt, valt de wegligging goed mee. Op een slecht wegdek voel je wel de beperkingen van de vering. En dat is een beetje te wijten aan de stereo-achtervering.

Je bovenlichaam krijgt het door het ontbreken van een windscherm wel te verduren. Doordat je geen hoge snelheden ontwikkelt, is er echt geen sprake van grote windgevoeligheid.

Ondanks een groot fungehalte dat zeker de jeugd kan aanspreken, is dit een nuttige scooter voor de boodschappenronde en het woon-werkverkeer. Met een zithoogte van 77 cm houdt hij veel dames te vriend.

Je kunt er ook makkelijk een roadbook mee volgen en hem tijdens het weekend trakteren op een uitje.

Zuinig

Deze Sum-Up is bovendien een erg zuinige motor. Dat mag blijken uit een tankinhoud van amper 6 liter. Hij verbruikt zowat 3,6 liter per 100 km, je haalt dus makkelijk 150 km per tankbeurt.

Het instrumentenbord is prima voor een scooter van deze afmetingen. Je beschikt over twee tellers en de nodige verklikkerlampjes. De benzinemeter is goed zichtbaar, misschien zou een klokje hier niet misstaan. Ook een dagteller zou welkom zijn.

Hebbeding

Maar hoe dan ook, deze Sum-Up is een hebbedingetje voor iedere dag. Zijn sterkste aankoopargument is zijn prijs-kwaliteitsverhouding. Hij kost maar 1.999 euro.

Alleen hopen we dat Peugeot eenzelfde model met een krachtigere motor uitbrengt, zodat zijn gebruiksmogelijkheden fors uitbreiden.

Plus

• Design
• Wendbaarheid
• Manoeuvreren in de stad
• Gewicht
• Afwerking
• Verbruik
• Prijs/kwaliteit

Min

• Motorvermogen
• Optrekken
• Ontbreken dagteller
• Wegligging slecht wegdek
• Roesten uitlaat

Technische fiche

Motor: luchtgekoelde ééncilinder viertakt
Cilinderinhoud: 124,6 cc
Vermogen: 8,4 pk of 6,2 kW bij 6.500 tpm
Koppel: 8,2 Nm bij 6.500 tpm
Zithoogte: 77 cm
Aantal Versnellingen: variomatic automaat
Gewicht: 115 kg (rijklaar)
Tankinhoud: 6 l
Prijs: 1.999 euro

Louis WEENEN

Bron: Magazine

MEEST RECENT