Minder ziekenwagens op pad in Antwerpen

De jongste twee weken rijden er soms minder ziekenwagens rond in het Antwerpse omdat het Rode Kruis de onkostenvergoeding heeft verlaagd. Vrijwillige ambulanciers zijn boos en sturen hun kat.

kscherpenberg

In het Antwerpse waren het voorbije weekend minder ambulances van het Rode Kruis beschikbaar bij onder meer de Siwha-hulppost aan kaai 142 in de Antwerpse haven én ook bij het Klinaziekenhuis in Brasschaat. “Alles heeft te maken met de onkostenvergoeding die vrijwillige ambulanciers krijgen van het Rode Kruis”, vertelt zo’n vrijwilliger.

“Vroeger kon je tot 11 euro per dagdeel (acht uren, red.) krijgen en leverde een 24-urendienst dus 33 euro op. Nu kan je nog maar 7,33 euro per volledige dag trekken, eventueel vermeerderd met een maaltijdvergoeding van 3,83 euro. Dat is dus beduidend minder dan vroeger. Daarom willen vele vrijwilligers niet meer met de ziekenwagens rijden. Een beetje appreciatie voor ons werk zou toch wel mogen.”

Beticht van fraude

“Wij kregen bovendien allemaal een brief van het Rode Kruis waarin we beticht worden van fraude”, gaat de ambulancier voort. “Blijkbaar kon je vroeger ook al maximaal 11,16 euro verdienen per dag, maar was er bij het Rode Kruis iemand ‘creatief’ en kon dat toch oplopen tot zo’n 33 euro.”

“Maar de nieuwe maatregel gaat problemen geven. Nu moeten sommige ziekenwagens zich afmelden (onbeschikbaar melden bij de 100- centrale, red.) omdat ze niet bemand kunnen worden. Dat gaat de aanrijtijd gevoelig doen stijgen en de reanimatiekansen verkleinen.”

Geen gevolgen

“Interne richtlijnen én de wetgeving van hogerhand werden eerder niet toegepast zoals het zou moeten”, begint Katja Verhelst, coördinator humanitaire diensten van het Rode Kruis Vlaanderen. “Daarom grepen we in. Nu worden de onkosten wel correct betaald. Daarom haakt blijkbaar een aantal vrijwillige ambulanciers af, vooral in het Antwerpse. Ja, we hadden er al afmeldingen.”

“Maar dat blijft zonder gevolgen voor de burger”, beklemtoont Verhelst. “We maakten afspraken met Volksgezondheid zodat andere 100- diensten bepaalde regio’s overnemen. Het Rode Kruis zelf probeert zoveel mogelijk én zo efficiënt mogelijk beroepspersoneel in te zetten. Dat mag weliswaar niet leiden tot een uitbreiding van het kader en tot een fenomenale stijging van de overuren. Voorts willen we ook het echte vrijwilligerschap in het ziekenvervoer promoten. Daarom gaan we actief op zoek naar nieuwe vrijwilligers”, besluit Katja Verhelst.

Christophe Matthijssens

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio