Getest: nieuwe Mercedes E-klasse - Video

Print
De nieuwe E-klasse imponeert met veel technologie en moderne motoren maar het design is wel even wennen. Ruim 34 miljoen kilometer hebben de testpiloten van Mercedes afgelegd vooraleer de nieuwe E-klasse de zegen kreeg. Van de koude in Zweden tot de hitte in Dubai en de woestijn van Namibië, pas toen er witte rook uit de schoorsteen kwam, was het in orde.

Mercedes heeft geleerd van de vorige E-klasse. Die werd al van bij de lancering geplaagd door elektronische problemen. Met wanhopige klanten en een onherstelbaar beschadigde reputatie tot gevolg.

Toch zit de E-klasse ook nu weer boordevol elektronische snufjes (zie beneden). Maar ze werken. Toch is niet alles perfect. Zo schakelt het automatische grootlicht zich eerst weer te snel uit, en dan weer niet snel genoeg, wat agressieve reacties uitlokt van tegenliggers. En het systeem van verkeersbordherkenning projecteert de maximum snelheid op het dashboard, maar niet lang genoeg. Gelukkig koopt u een E-klasse altijd op maat. Als uw budget al die snufjes niet toelaat dan koopt u toch een E-klasse zonder.

Design

De ontwerpers van Mercedes hebben grote moeite gedaan om een kruising van de S- en C-klasse te tekenen. Of ze daarin geslaagd zijn, weten we nog niet. De E-klasse vergt gewenning, misschien moet hij een beetje rijpen. Zo kijken we met heimwee terug naar de schattige ronde koplampen van het vorige model, verwijzen de bolle wangen boven de achterwielen net iets te opvallend naar de Ponton-Mercedes uit de jaren ’50 en lijkt de achterkant te fel op een Koreaanse auto, van toen Koreaanse auto’s nog werden getekend door de tuinman en de portier.

Comfortabel

Het interieur, dat zo lijkt weggeplukt uit de S-klasse, lost wel alle verwachtingen in. Uiterst comfortabele stoelen, goddelijke afwerking, perfecte ergonomie. Weinig auto’s zijn zo geschikt voor de lange afstand als een Mercedes. De wielbasis is 2 centimeter langer dan vroeger, de binnenruimte 3,5 centimeter gegroeid. De 4,87 meter lange limousine herbergt een koffer van 540 liter.

Zelfs als de E-klasse is uitgerust met alle gadgets, is de bediening simpel en feilloos. ‘Idiotensicher’, zeggen Duitsers dan. Er is ruime keuze van audio-systemen. Het navigatiesysteem is zowat het beste dat er is.

De E-klasse is verkrijgbaar in drie versies: Classic, Elegance en Avantgarde en voor dat laatste is er nog een extrasportief AMG-pakket.

Motoren

Mercedes levert de E-klasse met een hele reeks nieuwe motoren met kleinere cilinderinhoud, hoger rendement en lagere uitstoot. Alle motoren hebben directie injectie en verbruiken tot 23 procent minder dan hun voorgangers.

Centraal in het motorengamma staat de nieuwe 2.2 liter turbodiesel die er in drie verschillende versies is, respectievelijk met 136 pk, 170 pk (163 pk in België) en 204 pk. Soepelheid, stilte en zuinigheid zijn de handelsmerken van deze BLUE-efficiencymotoren die gemiddeld 5,3 liter op 100 kilometer verbruiken en slechts 139 gram CO2-uitstoten.

Eén opmerking: het was in de praktijk moeilijk om ook maar in de buurt van het normverbruik te komen.

Standaard zijn deze motoren gekoppeld aan een manuele zesbak maar er is ook een automatische vijfbak. De 350 CDI zescilinder met 231 pk is er met een zeventraps automaat. Van de V6 diesel komt er volgend jaar ook een Bluetec-versie die al beantwoordt aan de Euro 6 milieunorm.

Bij de lancering zijn er ook vier benzineversies. De basisversie is de 1.8 liter turbomotor met 184 pk of 204 pk in de E200 CGI en E250 CGI. De krachtigste versie vervangt een zescilindermotor maar is tot 25 procent zuiniger. U zou deze motoren eens moeten proberen. Een goed alternatief voor een diesel als u tenminste niet teveel kilometers aflegt.

De krachtigste versie is nog steeds de E500 die goed is voor 388 pk. De AMG-versie komt later.

Taxi

De nieuwe E-klasse staat nu bij de dealers. De kans dat u en ik er zich eentje kunnen veroorloven is echter klein. Wie zich per se een proefritje wil cadeau doen, neemt binnenkort gewoon een taxi.

Bekijk ook deze YouTube-video:

De toekomst begint nu

De nieuwe E-klasse zit vol snufjes die binnen enkele jaren wellicht niet meer weg te denken zijn.

- Camera die snelheidsborden herkent en ze op het dashboard projecteert.

- De bestuurder wordt op basis van 70 parameters gewaarschuwd bij oververmoeidheid.

- Als u zonder het te beseffen over een witte lijn rijdt, begint uw stuur te trillen.

- Adaptieve verlichting zorgt er voor dat u altijd voldoende licht hebt. Het bereik van de koplampen varieert van 65 tot 300 meter.

- Het automatische grootlicht zorgt ervoor dat de weg in licht baadt en wordt automatisch uitgeschakeld als er een tegenligger aankomt.

- Adaptieve cruise control past de snelheid aan de voorganger aan.

- Dodehoekcontrole waarschuwt de bestuurder als hij de auto die inhaalt niet tijdig ziet.

- De infraroodcamera ziet ’s nachts hindernissen die de bestuurder niet ziet.

Plus:

- Buitengewoon zitcomfort
- Perfecte afwerking
- Hoogstaande technologie
- Moderne motoren

Min

- Betwistbaar design
- Hoge prijzen
- Zinloze snufjes
- Normverbruik onhaalbaar?

Prijzen:

E220 CDI: 41.987 euro
E250 CDI: 45.375 euro
E250 CGI: 45.375 euro
E500: 75.383 euro

Concurrenten

Audi A6: 35.570 euro
BMW 5: 37.850 euro
Jaguar XF: 49.300 euro
Volvo S80: 32.900 euro

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

Nu in het nieuws