Getest: Subaru Forester Boxer Diesel - Video

Print
Subaru heeft altijd speciale auto’s gebouwd. Stevig, snel en door de standaard gemonteerde 4X4-aandrijving veilig in alle omstandigheden. Subaru bleef al die tijd als enig automerk trouw aan de boxermotor. Om echt bij het grote publiek door te breken is er nu een diesel.

Subaru bleef ook op dit punt eigenzinnig en in plaats van leentjebuur te spelen bij één of andere dieselproducent, ontwikkelde het Japanse automerk een eigen diesel, uiteraard in boxer-opstelling. Met andere woorden een platte viercilinder waarvan de cilinders tegenover elkaar liggen. Vandaar de term boxer.

De nieuwe Forester, derde generatie, werd reeds begin vorig jaar geïntroduceerd en is ontwikkeld volgens het concept ‘Best Packaging for an Active Lifestyle’ waarin begrippen als veiligheid, comfort en rijplezier centraal staan.

Dankzij de standaard ‘Symmetrical All Wheel Drive’ en een optimaal ruimtegebruik is de Forester zowat de kampioen wat betreft comfort en rijzekerheid.
De Forester is trouwens niet voor niets het best verkochte model van Subaru.

Juweeltje

De zacht draaiende en zuinige boxer diesel is een juweeltje. Zelfs koud draait de 147 pk sterke diesel zeer stil. Het maximale koppel van 350 Nm zorgt voor snedige hernemingen. Omdat dit koppel al bij 1.800 toeren per minuut aanwezig is, kan bijna stapvoets in derde worden gereden, daarenboven kan de Forester diesel een sleep tot twee ton aan, wat hem een ideale trekker maakt.

Speciaal voor deze diesel ontwikkelde Subaru een aangepaste, zacht schakelende maar niet altijd precieze manuele zesbak (een automaat is er pas tegen 2010).

De Forester diesel is verbluffend zuinig met een normverbruik van 6,3 liter per 100 kilometer. De roetfilter is standaard. Rijden met de Forester is aangenaam en prettig. Motor en ophanging zijn perfect op elkaar ingesteld en zetten eerder aan tot een ontspannen rijstijl.





Hoewel de ophanging sportief is afgesteld, worden alle oneffenheden netjes weggefilterd. Dankzij een ruime bodemvrijheid van 21,5 centimeter voelt de Forester zich ook in zijn sas in het bos.

De vierwielaandrijving is voorzien van elektronische tractiecontrole en ESP. Bestuurder en passagiers genieten van veel rijcomfort. De beenruimte achterin is royaal en door de hoge geplaatste zitjes is het uitzicht goed. Het laadvolume varieert van 450 tot 1.660 liter.

Het dashboard is overzichtelijk. Met een meerprijs van 2.240 euro ten opzichte van de benzineversie, lijkt de Subaru Forester Boxer Diesel bijna een koopje.





Plus

- Veelzijdig karakter
- Stille en zuinige diesel
- Comfort en wegligging
- Interessante prijs

Min

- Hoekig uiterlijk
- Bediening navigatie
- Gevoelloze remmen
- Stug schakelen

Prijzen

2.0D Comfort: 27.990 euro
2.0D Luxury: 29.750 euro
2.0D Luxury PLus: 30.590 euro
2.0D Executive: 31.990 euro

Concurrenten

Honda CR-V 2.2i-CTDi: 28.690 euro
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD: 23.799 euro
Landrover Freelander TD4: 32.100 euro
Opel Antara 2.0 CDTi: 27.344 euro
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI: 29.600 euro

Bekijk een offroad-test met de Subaru Forester Boxer Diesel via YouTube:

Jos GRYSEELS

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws