Hybride dieselbus maakt eerste rit in Gent

In Gent werd de eerste hybride dieselbus in de Benelux in gebruik genomen. De Lijn investeert 15 miljoen euro in 35 hybride bussen.

wverhaert

De dieselelektrische hybride bus wordt aangedreven door elektromotoren. Die halen hun vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een energieopslagsysteem.

Dat laatste werkt zoals een herlaadbare batterij. Het slaat de energie op die vrijkomt bij het afremmen van de bus, en geeft deze energie af bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft.

Stiller

Door deze aanpak is een hybride bus tot 30 procent stiller, bijvoorbeeld bij het vertrek aan een halte. Daarnaast verbruikt de bus tot een kwart minder dan een gewone dieselbus.

Na een grondige test van dit prototype zal leverancier Van Hool vanaf juli de overige bussen produceren. De Lijn investeert in totaal 15 miljoen euro in 35 hybride bussen

Het gaat om 5 stadsbussen, 5 gewone bussen en 25 gelede bussen. 20 bussen zullen rijden in Gent, 10 in Leuven en 5 in Brugge. Tegen eind 2010 zullen de 35 hybride bussen geleverd zijn.