Getest: Maserati Quattroporte 28 Sport GT S

Print
Ruim 45 jaar geleden was Maserati de eerste autoconstructeur die de motor van een rasechte sportwagen in een limousine monteerde. Nu is de Quattroporte tot volle rijpheid gekomen. De Sport GT S is meteen de krachtigste en meest sportieve versie.

Toen de Italiaanse designpaus Pininfarina in 2003 de nieuwe Quattroporte ontwierp, was het 64 jaar geleden dat de man zijn naam voor het laatst had ontleend aan een Maserati. Voordien waren het ontwerpers zoals Frua, Bertone en Gandini die het penseel hanteerden en dat was niet altijd even geslaagd. De nieuwe Quattroporte is een van de meest elegante limousines die er bestaan.

In 2003 was de nieuwe Quattroporte ook commercieel een succes. Toch had die nieuwe Quattroporte zo zijn scherpe kantjes. Een zithouding die niet altijd klopte, een afwerking die niet altijd klopte en een versnellingsbak die weliswaar uit de F1 afkomstig was, maar voor de rest vooral irriteerde.

Anno 2009 zijn die kantjes weggevijld, gelukkig zonder al te veel karakter in te leveren. De Quattroporte blijft immers een Italiaan, dat wil zeggen een auto met een ziel, niet zo gepolijst en karakterloos als sommige van zijn Duitse concurrenten. Ook zonder de neiging tot intimiderende perfectie. De Quattroporte straalt vooral ambachtelijkheid uit. De foutjes in de afwerking nemen we er graag bij, de Quattroporte is door mensen in elkaar geschroefd, niet door marsmannetjes.

Interieur

Instappen gaat moeiteloos, we vinden onmiddellijk perfecte stoelen, uiteraard elektrisch verstelbaar. De zithouding is perfect, met een klein ergonomisch sportstuur, blauwe wijzerplaten en een voorbeeldige ergonomie.





Op de middenconsole geen ondoordringbaar woud van knoppen maar een sober navigatiesysteem. Er wordt veel leder, alcantara en koolstofvezel gebruikt voor de afwerking. Dit is een interieur waar we ons helemaal in thuisvoelen, ook tijdens langere afstanden op de snelweg.

Ferrari

Aan de buitenkant is de Quattroporte een vijf meter lange vierdeurs limousine. Terwijl de Quattroporte S vooral als limousine door het leven gaat, overheersen in de Quattroporte Sport GT S vooral de sportieve genen. Dat zien we aan de twintigduims wielen, de sportievere bumpers en zijskirts, de twee armdikke uitlaten en de zwarte koplampen. Gelukkig is de cosmetische chirurgie toegepast met zin voor proporties.





Onder de motorkap slaat het hart van een topatleet. Maserati, dat net als Ferrari deel uitmaakt van de Fiatgroep, leende een V8 van Ferrari die zorgt voor muziek en dans. De 4.7 liter is goed voor 440 pk bij 7.000 omwentelingen. Dat is minder dan sommige van zijn concurrenten maar voldoende voor een topsnelheid van 285 kilometer per uur en een sprint van 0 tot 100 in 5,1 seconde.

Muziek

Het grote verschil zit in de versnellingsbak. Wij kregen kriebels van de sportbak uit de vroegere Quattroporte. Maserati gebruikt voortaan een conventionele automaat met zes versnellingen die zich ook manueel met lepeltjes laat schakelen. Gewoon perfect, ook omdat hij in de manuele stand doortrekt tot aan de toerentalbegrenzer zonder automatisch op te schakelen.

De Quattroporte Sport GT S heeft 10 pk meer dan de ‘gewone’ Quattroporte S. Die 10 pk’s zijn afkomstig van de sportuitlaat die wordt geactiveerd door de sport-knop op de middenconsole. Die knop doet weinig aan de prestaties, maar des te meer aan het geluid. Het zo al masculiene geluid verandert dan in het gekrijs uit een ouderwetse horrorfilm.

Het comfort is behoorlijk, ook al is de ophanging vooraan met 10 en achteraan met 20 millimeter verlaagd. Het verbuik is hoog – meer dan 15 liter gemiddeld – en dankzij de CO2-uitstoot (365 g/km) wonen we hier straks allemaal in een tropisch klimaat.

De GT S beantwoordt aan de Euro 5 milieunorm en kan nu besteld worden.

Bekijk ook onderstaande YouTube-video:

Plus:

- Elegant design
- Mix rijplezier en comfort
- Prachtige automaat

Min:

- Verbruik en CO2
- Krappe koffer

Prijzen:

Sport Gt S: 136.759 euro

Concurrenten:

- Audi S8: 100.370 euro
- Mercedes CLS 63 AMG: 113.861 euro

Guido Cloostermans

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws