Delhaize haalt 250 te dure Unilever-producten uit rekken

Delhaize haalt 250 te dure Unilever-producten uit rekken

Delhaize haalt 250 te dure Unilever-producten uit rekken

Print
Delhaize is verwikkeld in een bikkelhard conflict met de Brits-Nederlandse multinational Unilever. Die prijst zijn producten te duur, vindt Delhaize. En dus worden ongeveer 250 producten van Unilever uit de rekken gehaald.

Een conflict van deze omvang, waarbij dan ook nog eens de distributeur zijn wil of beter prijs probeert op te leggen, is nooit eerder gezien in de distributiesector. Ofwel kiest de Delhaize-klant een ander product, ofwel stapt hij naar een andere keten.

Kleine irritaties

Volgens Delhaize wilde Unilever een aantal producten 20 tot 30 procent duurder maken. Woordvoerder Hans Michiels van Delhaize verwacht kleine irritaties bij de klanten, "maar het is van groot belang dat we niet ingaan op de prijsverhoging".

"Maar 2,5 procent"

Woordvoerster Aurelie Gerth van Unilever spreekt dit tegen. Volgens haar gaat het om een prijsstijging van maar 2,5 procent. "We zijn wel tot een akkoord gekomen met Carrefour en met Colruyt. Moesten we onze prijzen met die genoemde percentages verhogen, zouden die ketens daar zeker tegen protesteren".

Dove en Knorr

Unilever is een van de grootste producenten van voedings- en verzorgingsproducten ter wereld. Het is eigenaar van ondermeer Zwan, Knorr, Bertolli, Becel, Lipton, maar ook van Dove en Axe.

Delhaize wil zich al een tijdje profileren als prijsbreker. Zo kondigde de keten begin dit jaar aan dat het brood er nog 1,75 euro kost. De keten heeft vorig jaar ook het '365'-gamma ingevoerd, dagdagelijkse verbruikssproducten tegen een lage prijs en dit het hele jaar door.

.

Nu in het nieuws