Nieuwe Porsche GT3: Er zijn nog zekerheden

Nieuwe Porsche GT3: Er zijn nog zekerheden

Nieuwe Porsche GT3: Er zijn nog zekerheden

Print
De Porsche 911 is de beste sportwagen ter wereld. Maar de ingenieurs in Stuttgart vinden dat het nog beter kan. En dus is er ook van de nieuwste uitgave van de 911 een GT3-versie: nog sneller, nog krachtiger, nog efficiënter.

Er zijn dus nog zekerheden: de files op de E313, de herhalingen van De Kampioenen, Michel Daerden die er eentje te veel op heeft, de Porsche 911 die ook nu een GT3-versie krijgt. Vanaf mei staat de nieuwste sportversie van de 911 bij de dealers. Wij hebben er nog niet mee gereden, maar de persmap alleen al bezorgt ons klamme handen en een licht gevoel in het hoofd.

Kijk maar eens naar die achterkant. Geen discreet spoilertje dat alleen buiten mag als u sneller rijdt dan 120 kilometer per uur, maar een knoert van een tuintafel waaraan u in de met het hele gezin aan kan picknicken. Ook vooraan is goed te zien dat de ingenieurs op vlak van aerodynamica inspanningen hebben geleverd.





Nog krachtiger

Met de lanceringen van de GT3 wordt het aantal varianten van de 911 stilaan onoverzichtelijk. Naast de tweeen vierwielaangedreven coupé, cabrio en targo is er immers nog de GT2, een extreme sportversie van de 911 Turbo en nu dus de nieuwe GT3. Waarschijnlijk komt er ook nog een GT3 RS, zeg maar de sportversie van de sportversie van de 911.

Natuurlijk wordt de 911 GT3 aangedreven door een zescilinder boxermotor waarbij de inhoud werd verhoogd van 3.6 tot 3.8 liter. Dat zorgt voor 20 extra paarden, wat het totaal op 435 brengt. Dat is op papier niet zoveel, maar de ervaring leert ons dat de paarden van Porsche altijd voor twee rennen. Op papier duurt de sprint van 0 tot 100 slechts 4,1 seconden. Sprinten van 0 tot 160 m per duurt 8,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 312 km/u.

Veiligheid

Wie de GT3 op de weg gebruikt, kan beroep doen op alle verworvenheden van moderne veiligheid, zoals tractie- en stabiliteitscontrole. Maar de GT3 kan ook zo het circuit op en dus kunnen al die veiligheidssystemen ook uitgeschakeld worden. Ze ze blijven dan gewoon uitgeschakeld, ook al gaat het helemaal mis. Voor het circuit ontwikkelde Porsche ook de actieve ophanging PASM, met standen van comfort tot extreem sportief.





Aangezien de GT3 ook voor dagelijks gebruik moet dienen, beschikt hij over alle comfortabele snufjes, zoals airco en een uitgebreid entertainmentsysteem.

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws