Autosalon 2009: Vroege lente met nieuwe BMW Z4

Autosalon 2009: Vroege lente met nieuwe BMW Z4

Autosalon 2009: Vroege lente met nieuwe BMW Z4

Print
BMW blijft bijzonder actief. Het merk uit Munchen sloot het voorbije jaar af met een nieuwe 7 Reeks, een gelifte 3 Reeks en een indrukwekkende X6. Voor 2009 staat de nieuwe Z4 (foto) en de X1 op het programma.

Deze dagen stelt BMW zijn nieuwe Z4 voor op het salon van Detroit. Deze roadster is voortaan voorzien van een tweedelig aluminium vouwdak dat zich in 20 seconden laat openen of sluiten. Het design is minder complex dan zijn voorganger. Zo zijn de nerven die de flanken typeerden, verdwenen. Wel blijft hij trouw aan de traditionele contouren van een roadster met een lange snuit en een korte achtersteven.

Elke Z4 wordt door een zescilinder aangedreven met telkens directe benzine-injectie en variabele kleppentiming. Er is keuze tussen 204 pk, 258 pk en 306 pk. De krachtigste versie is verkrijgbaar met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Ook heel wat EfficientDynamics-technieken worden geïntroduceerd met onder meer een recuperatie van de remkracht en de montage van banden met beperkte rolweerstand.

7 Reeks

Ook nieuw is uiteraard de 7 Reeks van de vijfde generatie. Het design is minder extreem dan bij zijn voorganger maar deze riante vierdeurs blijft niettemin imponeren. Heel wat koetswerkpanelen, net als de meeste componenten van de ophanging zijn van aluminium. Minder gewicht betekent een geringer verbruik en een beperkte emissie. Dat is ook de bedoeling van EfficientDynamics dat onder meer energie recupereert tijdens het vertragen en in elektriciteit omzet.



BMW 7


In de nieuwe 7 Reeks is ook een indrukwekkend aantal rijhulpmiddelen beschikbaar. Er is niet enkel een actieve cruise control die de auto afremt in files maar ook night vision, vierwielsturing, demping die zich aanpast en een verwittiging als je ongewild de rijstrook verlaat. Er is ook een systeem dat je meteen vertelt, welke de geldende snelheidsbeperking is.

X6

Verleden jaar zorgde BMW voor sensatie met de lancering van de X6 die als een SAC (Sports Activity Coupe) wordt getypeerd. In feite gaat het om een kruising tussen een coupé en een SUV. De X6 is een technologisch hoogstandje. Logisch want als basis voor deze coupé-achtige SUV wordt de bijzonder succesvolle en ook nog vrij nieuwe X5 van de tweede generatie gebruikt. Ondanks deze onderhuidse verwantschap, zijn de afmetingen opmerkelijk verschillend. De X6 heeft een lage daklijn en is 5 centimeter breder dan de toch al niet zo kleine X5.



BMW X6


Minstens even belangrijk is de gelifte 3 Reeks. Voor het eerst is de integrale aandrijving, die xDrive heet, ook verkrijgbaar in de 2.0d en dit zowel bij de berline als de Touring. Deze transmissie kan nu met vijf motoren worden gecombineerd (320d xDrive, 330d xDrive, 325i xDrive, 330i xDrive en 335i xDrive). Vierwielaandrijving vinden we uiteraard ook bij de X6, X5 en X3. Later op het jaar komt daar nog de X1 op basis van de 1-Reeks bij.

MEEST RECENT