Infiniti zet eerste stappen in België

Infiniti zet eerste stappen in België

Infiniti zet eerste stappen in België

Print
We maken het niet vaak meer mee: een nieuw automerk. Het Japanse Infiniti wordt een van de meest opvallende nieuwigheden op het komende autosalon van Brussel. Infiniti is het luxemerk van Nissan en maakt zijn debuut op de Europese markt.

Toch is Infiniti ook niet meer zo jong. Het dochterbedrijf van het Japanse Nissan is al een aantal jaren vrij succesvol aanwezig in de Verenigde Staten.

De filosofie is eenvoudig: de gewone massaproducten worden verkocht onder de merknaam Nissan, de sport- en luxewagens onder de merknaam Inifiniti. Net zoals Toyota dat doet met Lexus en Honda met Acura.

In de Verenigde Staten is die operatie voor de drie Japanse autoconstructeurs aardig gelukt. Lexus heeft er zelfs zijn Europese concurrenten achter zich gelaten.

In Europa zal het minder makkelijk gaan. Dat heeft Lexus aan den lijve ondervonden en dat zal ook Infiniti ervaren. Het gamma waar Infiniti mee uitpakt, beschikt immers alleen over grote en krachtige benzinemotoren.

Infiniti G37 Sedan





Dit is het instapmodel van Infiniti. Hiermee gaat Infiniti de concurrentie aan met de Audi A4, de BMW 3-reeks en de Mercedes C-klasse. Maar dan wel met de topmodellen met benzinemotor.

De achterwielaangedreven vierdeurs – er is ook vierwielaandrijving - meet 4,76 meter en beschikt over een koffer met 450 liter bagage-inhoud. De V6-motor met een inhoud van 3.7 liter is goed voor 320 pk en wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

In de duurdere versies is er een moderne automatische zevenbak. De G37 haalt een topsnelheid van 250 kilometer per uur. De basisversie is uitstekend uitgerust: automatische airco met twee temperatuurzones, hifi, elektrisch verstelbare stoelen, bi-xenon koplampen, achttienduims wielen. De GTversie goot daar nog eens lederen bekleding en stoelverwarming bovenop, terwijl de Sversie vooral de sportieve bestuurder moet aanspreken, met onder meer een sportophanging en vierwielsturing.

Infiniti G37: 39.600 euro
Infiniti G37GT: 41.220 euro
Infiniti G37S : 43.750 euro

Infiniti G37 Coupé en Cabrio





Infiniti pakt meteen ook uit met een sportieve coupé op basis van het onderstel en de motor van de sedan. Net als de sedan is de coupé verkrijgbaar met twee- en vierwielaandrijving, terwijl de S-versie ook nog eens vierwielsturing heeft. Dat is een systeem waarbij de achterwielen meesturen. Dat zorgt voor hogere bochtsnelheden en makkelijkere manoeuvres.

De V6 met een inhoud van 3,7 liter is goed voor 320 pk en legt de sprint van 0 tot 100 kilometer per uur af in 5,8 seconden. De topsnelheid bedraagt ruim 240 kilometer per uur. De G37 Coupé is er zowel met een manuele als automatische versnellingsbak met respectievelijk zes en zeven verhoudingen.

De G37 is behoorlijk uitgerust. Alleen de basisversie heeft geen lederen stoelen. Navigatie hoort zoals bij de sedan tot de opties. Er komt ook een cabrioversie met een stalen plooidak.

Infiniti G37 Coupé: 41.700 euro
Infiniti G37 GT Coupé: 43.320 euro
Infiniti G37 S Coupé : 45.850 euro

Infiniti EX37





Een Japans luxemerk kan in de Verenigde Staten niet zonder een modieuze suv. Ook in ons land is de EX37 geen onbekende, want verschillende Nissan-dealers hebben hem de voorbije jaren op eigen houtje in kleine hoeveelheden naar België geïmporteerd.

Een echte terreinwagen is de EX37 nochtans niet, eerder een sportieve break met de look van een terreinauto. De marketingjongens verkopen de EX37 dan ook als een crossover-coupé. Onder de motorkap tikt de 3.7 liter V6-motor met 320 pk.

In de EX37 is die motor gekoppeld aan een zeventraps automaat en de vierwielaandrijving is standaard. Infiniti schuift een gemiddeld verbruik van 11,2 liter op 100 kilometer naar voor. Een diesel is er niet, dus de verkoopkansen zijn klein.

Van hetzelfde model is ook een V8-versie verkrijgbaar. De FX50 S wordt aangedreven door een 5.0 liter V8 met maar liefst 390 pk. Standaard heeft deze versie een automaat met zeven versnellingen, vierwielaandrijving en vierwielsturing, een Bose-stereo en navigatie.

Infiniti EX37: 48.700 euro
Infiniti EX37 GT: 50.600 euro
Infiniti FX 50 S : 72.300 euro

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

MEEST RECENT