Abarth-versie van de Fiat 500

Abarth-versie van de Fiat 500

Abarth-versie van de Fiat 500

Print
Met extreem gemotoriseerde autootjes en allerlei versiersels werkt Fiat aan de wedergeboorte van de mythe Abarth. Ook de Fiat 500 heeft een sportief Abarth-broertje gekregen die met een 135 pk sterke turbomotor en aangepast onderstel sportief uithaalt. De Fiat 500 Abarth is begin dit jaar bij enkele exclusieve dealers te koop.

De man waar alles om draait is Karl Abarth, een in 1908 in Wenen geboren piloot en ingenieur. Hij was voor geen kleintje vervaard. Hij won zelfs ooit zelfs een weddenschap door sneller dan de Oriënt Express van Oostende naar Wenen te rijden. Met andere woorden: Top Gear avant la lettre.

In 1948 verhuisde Karl Abarth naar het Italiaanse Merano, liet zijn voornaam omdopen tot Carlo en begon met de bouw van exclusieve race- en sportauto’s, waarbij voornamelijk Fiat-onderdelen werden gebruikt.

Later startte Abarth met de productie van de bekende Abarth-uitlaatsystemen en opvoerkits. De samenwerking met Fiat bereikte een hoogtepunt toen Abarth de Fiat 600 omtoverde tot een klein kanon. Het schorpioenlogo van Abarth is eenvoudig te verklaren: de schorpioen is het sterrenbeeld van Karl Abarth. Het is die schorpioen die Fiat nieuw leven wil inblazen.

Driftkikker

Het sportief Abarth-broertje van de brave Fiat 500 is alvast een driftkikker die met zijn 135 pk sterke turbomotor en aangepast onderstel fel kan uithalen. Het compacte turbootje gilt het tijdens een helse rit op het Fiat-testcircuit van Balocco uit van plezier. Tijdens het snelle bochtenwerk geeft hij geen krimp. Zelfs in haarspeldbochten trekken de voorwielen de nochtans robuust uitziende 500 er met gemak doorheen. Hiervoor zorgt de inschakelbare Torque Transfer Control, een speciaal differentieel dat het motorvermogen naar het wiel stuurt met de meeste grip.





Net als de Punto Abarth is de 500 Abarth niet alleen indrukwekkend qua prestaties, maar ook zijn uiterlijk mag er wezen met krijgshaftige striping, overmaatse luchthappers, dakspoiler en lekker brommende dubbele uitlaten. Binnenin is er een tamelijk druk dashboard met veel klokken en knoppen. De belangrijkste hiervan is de sportknop. Wanneer deze niet is ingeschakeld, staat het motormanagement afgesteld op zuinig verbruik, eens ingedrukt gaat het echter puur om prestaties.





Later dit jaar volgt een speciale Essesse-sportkit voor de Fiat 500 Abarth waarmee het vermogen van 133 naar 160 pk of meer omhoog schiet.

Fiat verwacht duidelijk veel van de Abarth- -versie van de nostalgische 500. Met zijn krachtige motor wordt de Fiat 500 Abarth niet alleen een extreem, maar ook exclusief bommetje in zijn klasse. Bovendien is er ook de prijs die een heel stuk onder die van de concurrenten zit.

Plus

* Sportieve uitstraling
* Vlotte prestaties
* Efficiënte wegligging

Min

* Slechts bij enkele dealers te koop
* Ruimte achterbank
* Krappe koffer

Prijzen

* Fiat 500 Abarth: vanaf 18.500 euro

Concurrenten

* Mini Copper S: 24.090 euro
* Renault Clio RS: 21.900 euro
* Polo GTI: 19.960 euro

Jos GRYSEELS

Bron: Magazine

MEEST RECENT