Limburger is Waals manager van het jaar

Print

Limburger is Waals manager van het jaar

De lezers van Trends-Tendance - de Franstalige tegenhanger van het economische magazine Trends - hebben Paul-François Vranken verkozen tot manager van het jaar 2008. Vranken (61) is geboren in Luik maar heeft Limburgse wortels: zijn overgrootvader had een kasteelhoeve in Heks (Heers).

De vader van Paul-François Vranken was directeur van de afdeling Porsche bij D’Ieteren. Omdat toen de aanschaf van een Porsche steevast gepaard ging met het ontkurken van een fles champagne, en omdat de Belgsiche Porscheclub regelmatig uitstapjes maakte naar de Champagnestreek, raakte de jonge Paul-François als snel in de ban van de bubbels.

Overnames

Midden jaren zeventig trok Vranken naar de Champagnestreek. In 1978 kocht hij er zijn eerste champagnemerk: Veuve Monnier. Vanaf dan koopt hij het ene merk na het andere: Charles Lafitte, Collin en Heidsieck Monopole. Ondertussen had hij met Demoiselle zijn eigen champagnemerk gecreëerd en kocht hij in Portugal 238 hectare om het portomerk Sao Pedro in de markt te zetten. In 1998 trok hij met zijn champagnegroep naar de aandelenbeurzen van Parijs en Brussel.

Pommery

De grootste scalp aan zijn gordel is ongetwijfeld Pommery, dat hij in 2002 van LVMH kocht voor ongeveer 160 miljoen euro. Ook de roségroep Listel is ondertussen van de groep Vranken-Pommery Monopole, tegenwoordig goed voor een omzet van 287 miljoen euro. Van de crisis is Vranken alvast niet bang: “Ik heb er al drie overleefd. Het is pas écht crisis als de consumenten zich van onze producten afkeren. En dat is niet het geval”, zegt Vranken.

Aan Vlaamse zijde werden zoals bekend Hans Bourlon en Gert Verhulst van Studio 100 verkozen tot Managers van het Jaar

.

Dominiek CLAES