Ondanks crisis 25 procent meer flatscreens over de toonbank

Ondanks crisis 25 procent meer flatscreens over de toonbank

Ondanks crisis 25 procent meer flatscreens over de toonbank

Print
Alsof iedereen de crisis in breedbeeld wil zien, is de verkoop van flatscreens of platte televisietoestellen in 2008 met 24 procent gestegen. Dit jaar gingen 844.000 televisietoestellen over de toonbank. De verkoop van de oude ‘fat screens’ (beeldbuis-tv’s) is intussen wel verschrompeld.

De crisis laat de consument koud als het op zijn amusement thuis voor buis aankomt. Alleen in november kende de verkoopscurve een kleine knik, maar voor het overige ging het met de flatscreens het hele jaar door crescendo.

Beeldkwaliteit

“In december kent de verkoop van zogeheten bruingoed traditiegetrouw een piek. De mensen willen hun eindejaarspremie dan graag besteden, en wel het liefst aan iets nuttig voor het gezin”, zegt Jean Marie- Christiaens van Mediamarkt.

“Dit jaar is de verkoop nog groter, omdat ook de laatste argwaan ten aanzien van de beeldkwaliteit van flatscreens wel is weggeëbd.”

82 centimeter is in

“Alles samen gingen 715.000 flatscreens de deur uit. Toestellen met een LCD-scherm van 82 centimeter (32 inch) zijn veruit het populairst, met een aandeel van 33 procent in de verkoop.

"

"Maar ook de LCD-schermen met een grootte van meer dan een meter kennen met 18 procent een grote afname. Slechts één op tien toestellen is uitgerust met een plasmascherm”, zegt Jürgen De Mesmaeker, manager van marktonderzoeksbureau GfK.