KHLim wil elektrische auto opladen in 10 minuten

KHLim wil elektrische auto opladen in 10 minuten

KHLim wil elektrische auto opladen in 10 minuten

Print
I-Net, de onderzoekscel voor nieuwe technologie van de Katholieke Hogeschool Limburg, wil een elektrische auto opladen in 10 minuten tijd. Nu duurt dat nog zes uur. “Daarvoor moeten we eerst nog kmo’s vinden die bereid zijn een klein deel van het onderzoek te sponsoren”, zegt docent Marc Schreurs. Gisteren hadden ze alvast alle mogelijke bedrijven te gast die propere auto’s produceren.

Bij I-Net zijn ze met allerlei onderzoeken bezig, maar af en toe moeten ze ook naar geld zoeken. Nu zouden ze graag onderzoek doen naar een laadpaal. “Dat is een paal waarmee je een elektrische auto snel kan opladen. Op dit moment duurt dat nog zes uur. Wij willen dat terugschroeven tot 10 minuten. Zo kun je een kop koffie drinken terwijl je je auto oplaadt.”

Afstand

Probleem met elektrische auto’s is dat ze een beperkte afstand kunnen afleggen. Je moet je auto dus geregeld opladen. Als er overal laadpalen komen, is dat probleem opgelost, maar dan moet het laden wel snel gaan.

“We weten hoe je dat probleem moet aanpakken en we kunnen daarvoor een project indienen bij IWT-Vlaanderen, maar daarvoor moeten we samenwerken met vier kmo’s. Die kmo’s moeten dan zelf 7,5 procent van het onderzoek betalen. In de praktijk kosten die onderzoeken zo’n 300.000 à 400.000 euro.”

Op een studiedag met bijhorende beurs rond propere auto’s, liepen alvast enkele bedrijven rond die in aanmerking zouden kunnen komen als sponsor. “Ze mogen in ruil ook de technologie gebruiken.”

Geen accijnzen

Behalve aan propere energie denken ze bij I-Net ook aan de staatskas. “Als straks mensen thuis hun auto kunnen opladen, betalen ze geen accijnzen meer op brandstof. We moeten realistisch zijn en ook iets bedenken zodat de overheid toch nog vergoed wordt voor de kilometers die je maakt. Een mogelijke oplossing is dat je je identiteitskaart in je laadpost invoert. Ook die toepassingen horen bij het onderzoek."

"Zelfde verhaal trouwens bij mensen die hun eigen zonne-energie zouden opslaan op microgrids (een soort van superbatterij, nvdr). Zij kunnen ook energieleverancier spelen en de overheid zal toch een systeem willen om hen te laten betalen.”

LC

.

Nu in het nieuws