Nieuwste trend: Chinees diëten

Nieuwste trend: Chinees diëten

Food

Nieuwste trend: Chinees diëten

Print
Supersterren als Uma Thurman, Victoria Beckham en Madonna zweren bij hun Chinese dieet, en nu lijkt deze nieuwe dieettechniek ook bij de plaatselijke dieetgroepen aan te slaan. Voor je echter begint te watertanden: we spreken niet over de bekende nasi, bami panghang, en garnaalhapjes, maar over de authentieke Chinese keuken. Wij zetten de tien Chinese leefregels alvast op een rijtje voor u.

1) Stop het calorietellen

Chinezen hebben niet eens een woord om calorieën te omschrijven. Hun traditionele dieet is dan ook laag in suikers en vetten, en zit vol verse graanproducten

2) Groenten

Groenten zijn, in tegenstelling tot de Westerse keuken, het hoofdingrediënt bij de Chinese maaltijden. Ze zitten vol vitaminen, vezels, en antioxidanten. Vlees wordt enkel gebruikt om het gerecht smaak te geven.

3) Grote hoeveelheden

Chinezen eten dagelijks drie grote maaltijden, maar ze stoppen steeds als ze vol zitten. Hierdoor krijgen ze veel minder vreetbuien, en grijpen ze niet snel naar een vetrijk tussendoortje.

4) Eet koolhydraten

Sommige diëten knippen in het aantal koolhydraten, waardoor je snel terug honger krijgt. De Chinezen kiezen daarentegen voor een koolhydratenrijk dieet, waarbij rijst de belangrijkste bouwsteen vormt van alle maaltijden. Let wel: niet elke rijst is even gezond, kies daarom voor basmati of bruine rijst.

5) Soep

Soep vormt het begin van elke maaltijd. Het helpt je vochtgehalte op peil te houden, en vult je maag zodat je je niet overeet.

6) Kies voor een evenwichtige balans

Al het eten van de Chinezen volgt bepaalde Yin en Yangregels, waarbij Yang de proteïnen voorstelt en Yin de koolhydraten. Deze evenwichtige voedingsbalans zorgt eveneens voor een stabilisatie van de bloedsuikerspiegel.

7) Kook je groenten

Wanneer je groenten kookt, zijn ze makkelijker verteerbaar, en geven ze sneller hun voedingsstoffen vrij.

8) Luister naar je lichaam

Gebruik bepaalde soorten voedsel om je lichaam gezond te houden. Chili's helpen de vertering op gang, en look verdrijft opkomende verkoudheden.

9) Groene thee

Groene thee is het water van de Chinezen. Het helpt het lichaam te ontgiften, verbetert de vertering, vermindert de eetlust, en het zou zelfs antioxidanten bevatten die kanker en hartziektes helpen voorkomen.

10) Beweging

Stop met die intensieve uurtjes aerobic, en leer beweging als iets normaals te beschouwen. Laat je auto thuis staan, en wandel of fiets naar je werk.

NIET TE MISSEN