Studenten kunnen niet spellen, al denken ze van wel

Studenten kunnen niet spellen, al denken ze van wel

Studenten kunnen niet spellen, al denken ze van wel

Print
Studenten uit het hoger onderwijs maken veel spelfouten. Nochtans denken ze zelf dat ze goed kunnen spellen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Artevelde Hogeschool in Gent.

Dat ze hun taalvaardigheden overschatten, blijkt ook uit het feit dat amper 20 procent van de studenten zijn tekst naleest.

Dictee

831 eerste en tweede bachelorstudenten uit Vlaamse universiteiten en hogescholen namen deel aan een dictee. Daarbovenop moesten ze ook een vragenlijst invullen over hun ideeën en hun omgang met spelling.

Ongeveer 81 procent vond zichzelf een gemiddelde tot zeer goede speller. De helft van de studenten zei weinig of geen problemen te hebben met de vervoeging van werkwoorden.

Fouten

En toch maakten ze gemiddeld 25 spelfouten, waaronder 5 fouten tegen de werkwoorden. Opvallend was vooral dat de studenten overtuigd waren van hun eigen (foute) schrijfwijze.

Volgens de onderzoekers moet het debat rond het belang van spelling in het onderwijs opnieuw aan bod komen. Ook moeten studenten een beter zelfinzicht kweken, zodat ze spelling in hun teksten de nodige aandacht geven.

MEEST RECENT