Renault Mégane is charmante verleider - Video

Renault wil met de nieuwe Mégane opnieuw een geduchte concurrent worden van de VW Golf. Maar anders dan bij Volkswagen is het bij de derde generatie van de Mégane niet bij evolutie gebleven. Renault breekt resoluut met het verleden: gedaan met een extravagante lijn, weg met het eigenzinnige ronde kontje.

ssimons

De designers van de Mégane III kozen voor een modern maar voorzichtig koetswerk. Het front heeft een beetje de vorm van een boeg en geeft het geheel een sportief karakter.

De achterpartij zou zowel van een Opel als van een Ford kunnen zijn. Enkel de grote achterlichten zorgen voor een persoonlijke toets. De driedeurs ziet er dan weer sportiever uit. De nieuwe Mégane is niet langer een provocateur, maar een charmante verleider. De Mégane is er eerst met drie en vijf deuren. Andere versies volgen nog.

De nieuwe vijfdeurs Mégane is 10 centimeter langer geworden (totale lengte 4,30 meter), maar weegt toch zo’n 8 kilo minder. Vooraan is er ruim plaats, achteraan zorgt de hellende daklijn voor iets minder hoofdruimte.

De koffer is met 70 liter gegroeid tot een ruime 405 liter inhoud, maar de laaddrempel is tamelijk hoog en de neerklapbare achterbank verdwijnt niet helemaal in de laadvloer. Anderzijds behoudt de nieuwe Mégane de handige opbergvakken onder de vloer vooraan.

Snelheidsbegrenzer

Het dashboard verrast door zijn luchtig karakter. Alle bedieningselementen zijn geconcentreerd rond het stuur en liggen perfect in de hand. De tellers zijn goed afleesbaar met een analoge weergave voor de toerenteller en een digitale weergave van de snelheidsmeter. Nieuw is de standaard gemonteerde snelheidsbegrenzer. Wordt te snel gereden, kleurt de grafische ring rond de teller rood.

Een handenvrije contactkaart die de deuren automatisch afsluit eens men zich van de auto verwijdert, de elektrische parkeerrem en de standaard gemonteerde klimaatregeling ronden het geheel af.

Soepele motor

Wij reden met de nieuwe Mégane driedeurs Coupé met de 2.0 liter turbo-benzinemotor van 180 pk, die pas volgend jaar wordt gecommercialiseerd. Voor de vijfdeurs berline kozen we voor de 2 liter dCI van 130 pk. Dankzij de soepele motoren en de vlot schakelende zesbak rijden beide Méganes goed. De vernieuwde ophanging en vooral de compleet nieuwe elektrische stuurbekrachtiging zorgen voor een perfecte wegligging en een heel wat betere stabiliteit dan bij de Mégane II. Compleet nieuw is de 1,4 liter turbo-benzinemotor van 130 pk, die pas in het voorjaar van 2009 beschikbaar is.

Andere benzinemotoren zijn een 1.6 liter van 100 pk of 110 pk en een 2.0 liter van 140 pk, die nu met een zesbak wordt geleverd, maar later ook aan een continu variabele transmissie kan worden gekoppeld.

Voor de dieselrijders is er keuze tussen vier diesels van respectievelijk 85, 90, 105 en 110 pk. Een dCI met 160 pk en een 150 pk variant met automaat maken het gamma later compleet.

Plus

* Braaf maar charmant design * Binnenruimte * Verbeterd stuurgevoel

Min

* Wachten op automaat * Ruimte achteraan * Hoge laaddrempel

Prijs

* Berline Authentique 1.6: 16.550 euro * Berline Authentique dCi 85: 17.800 euro * Berline Expression 1.6 110 pk: 17.850 euro * Coupé Expression 1.6 110 pk: 18.350 euro * Berline Dynamique dCi 130 pk: 23.550 euro * Coupé Dynamique cCi 130 pk : 24.050 euro

Concurrenten

* Citroën C4: 15.950 euro * Ford Focus: 16.090 euro * Mazda 3: 17.990 euro * Opel Astra: 16.500 euro * Peugeot 308: 15.700 euro * Toyota Auris: 15.350 euro * Volkswagen Golf: 15.810 euro

Bekijk videobeelden van de nieuwe Mégane via YouTube:

Jos GRYSEELS

Bron: Magazine

MEER OVER Autogids