Nachtploeg Opel ging laatste keer aan de slag

In een sombere stemming is gisteravond voor het laatst de 580 man sterke nachtploeg van General Motors in Antwerpen haar laatste shift opgegaan. Somber omdat de ploeg “voorlopig wordt opgeschort”. Somber omdat de vooruitzichten slecht blijven. Gisteren kregen de werknemers te horen dat de fabriek ook in januari grotendeels gesloten blijft.

wverhaert

Vorig jaar voerde General Motors in Antwerpen al een zware personeelsafslanking door. 1.681 arbeiders en bedienden kregen de kans de fabriek te verlaten via brugpensioen of een gouden handdruk.

Nachtploeg

Maar ook dat volstond niet. Eind september liet GM weten dat het wegens de economische toestand de nachtploeg wou ’opschorten’.

Eerst zou dat vanaf 17 november gebeuren. Nadien werd bedongen dat dit pas per 1 januari zou gebeuren. Door de grote economische werkloosheid was het in de praktijk echter de voorbije nacht dat de GM-nachtploeg voor het laatst aan de slag ging.

GM had niet altijd een nachtploeg. Die werd pas een twintigtal jaar geleden wegens het vele werk ingevoerd. ”Aanvankelijk moest de ploeg zeven uren presteren, naderhand werd dat wegens de hoge vraag opgetrokken tot acht uren”, zegt ACV-hoofdafgevaardigde Luc Van Grinsven.

Geen verbetering

”We zouden niet liever hebben dan dat we jaarlijks opnieuw 250.000 auto’s produceren met drie volwaardige ploegen. Dan zouden we deze sociale problemen niet hebben. Maar de economische realiteit ligt ook voor ons op tafel en wij zien niet zo direct verbetering optreden.”

Rudi Kennes van het ABVV volgt hem daarin. ”Het is vandaag uiteraard geen feest. Maar ja, je moet auto’s die je niet kunt verkopen uiteraard ook niet gaan bouwen.”

Tegemoetkomingen

De vakbonden konden nog enkele tegemoetkomingen uit de brand slepen. De 455 mensen van de nachtploeg die nu naar de dagploegen overstappen, krijgen voor hun premieverlies de komende twee jaar 2.700 euro netto uitbetaald. Nog zowat 125 man zullen ’s nachts wél komen werken maar dan uitsluitend in de aanmaak van componenten en koetswerk.

Auto’s lopen er bij GM Antwerpen ’s nachts niet meer van de band. Tegelijk overtuigden de bonden er de directie van om voor alle werknemers een bijdrage te verkrijgen bovenop de dopgelden die uitbetaald worden voor de (vele) dagen economische werkloosheid.

Zeven dagen werk in januari

Gisteren kregen de werknemers te horen dat de fabriek, die vandaag dit jaar voor het laatst werkt, ook in januari niet veel zal presteren.

Aanvankelijk waren in januari zes dagen economische werkloosheid vooropgesteld. Gisteren werden er acht bovenop gegooid.

GM zal in januari in het afgeslankte regime - zonder nachtploeg - slechts zeven dagen werken.