Dodehoekspiegels zorgen niet voor minder ongevallen

Sinds de invoering van de dodehoekspiegel voor vrachtwagens is het aantal doden en zwaargewonden niet verminderd. Dat zegt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

In 2003 werd de dodehoekspiegel wettelijk verplicht voor vrachtwagens.

ikerremans

In hetzelfde jaar maakten de dodehoekongevallen zestien slachtoffers.

De jaren daarna schommelden die cijfers. In 2007 kwamen acht fietsers om het leven na een dodehoekongeval en twaalf fietsers raakten ook zwaargewond na een manoeuvre van een vrachtwagen.

Weinig effect

Volgens het BIVV gebruiken niet alle vrachtwagenchauffeurs hun dodehoekspiegel zoals het moet en daarom hebben ze ook zo weinig effect. Bovendien blijft het voor een chauffeur, zelfs met een dodehoekspiegel, moeilijk om een fietser te zien wanneer hij rechts afslaat.

Sensibilisering

Toch moeten de chauffeurs volgens het BIVV wettelijk verplicht blijven een dodehoekspiegel te installeren. Maar, zegt het Instituut, er moeten ook andere maatregelen ingevoerd worden.

Voorbeelden daarvan zijn onder andere meer sensibilisering bij vrachtwagenchauffeurs en bij jonge, zwakke weggebruikers.

MEER OVER Vias

Nu in het nieuws