Actiegroepen zijn boos op Vlaams Parlement

De actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal zijn niet te spreken over de manier waarop ze donderdag zijn behandeld in het Vlaams Parlement. “Voor zo'n gevoelig dossier had de opkomst wel wat groter mogen zijn”, geeft minister Dirk Van Mechelen toe.

jvandermosten

“Ik voel me beledigd”, zegt Ademloosvoorzitter Wim van Hees. “Na maanden van keihard werken was onze ontvangst in het Vlaams Parlement een anticlimax. Van de drie academici die ik had meegebracht, mocht er maar één spreken."

"En ons gehoor in de commissie Openbare Werken bestond uit slechts enkele politici. Van Open Vld was alleen commissievoorzitter Marc van den Abeelen aanwezig, en de opmerkingen van de sp.a-leden hadden geen enkel niveau. Enkel CD&V'er Dirk De Kort nam zijn taak serieus.”

Hypocriete bewering

stRaten-generaal, de bewonersgroep met een eigen tunnelvariant, is vooral boos op minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen. “De minister is hypocriet met zijn bewering dat Europa het hem wel erg moeilijk maakt door zijn plan voor de financiering van de Oosterweelverbinding en het Masterplan terug te fluiten”, zegt woordvoerder Manu Claeys.

“Van Mechelen wist al zes jaar dat dat zou gebeuren. Ook over de mogelijkheid van tolheffing in de Kennedytunnel, een pijler van ons plan, communiceert hij niet eerlijk. De minister stelt zich niet onafhankelijk op, al zijn woorden en daden zijn erop gericht om zijn eigen project te redden. Heeft het zogenaamde onafhankelijke onderzoek dan nog wel zin?”

Rekenen op Vinck

De actiegroepen zetten hun strijd in elk geval voort. “Wij rekenen op de nieuwe BAM-voorzitter Karel Vinck, die stort zich tenminste niet in vuile spelletjes”, zegt Manu Claeys.

Ook Wim van Hees heeft vertrouwen in Vinck. “En verder blijven wij handtekeningen verzamelen om een volksraadpleging te organiseren”, zegt hij. “De teller staat al op 32.000, nu de overige 16.000 nog.”

Maandag en woensdag organiseert BAM infomomenten in Antwerpen en Zwijndrecht. Meer details vind je hier!

Vrachtverkeer weg

“De opmerkingen van stRaten-generaal zijn niet juist”, zegt Open Vld-minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen. “Hoe kan ik al zes jaar op de hoogte zijn van de bezwaren van Europa, als de brief met die bezwaren van 26 oktober dateert? En wat de tolheffing in de Kennedytunnel betreft: of dat nu mag of niet, we willen het vrachtverkeer weg uit de tunnel omdat de situatie levensgevaarlijk is.”

“De financiering van het Masterplan moeten we onder druk van Europa helaas anders gaan organiseren”, aldus Van Mechelen. “Daarom hebben we de tramverlengingen ook al in een andere constructie ondergebracht. Maar er blijven twee zekerheden: de projecten van het Masterplan komen er en ze worden gefinancierd via tolheffing.”

Regering beslist

“Ik waardeer de actiegroepen,maar het is wel de regering die de beslissingen neemt”, stelt Van Mechelen. “Ik ben echt benieuwd naar de resultaten van het nieuwe onderzoek, maar ik geloof niet in een oplossing met camions in de Kennedytunnel.”

“Wat de teleurstelling van de actiegroepen over de zitting van donderdag betreft: een achttal leden in een commissiezitting is normaal. Maar ook ik vind dat het er meer hadden mogen zijn in dit gevoelige dossier.”

www.gva.be/oosterweel

werfwijzer

Leer alles over de werken aan
Oosterweel

Meer over Oosterweel en overkapping Ring