Slagader van Brasschaat klopt weer

De Bredabaan, slagader van Brasschaat, is weer open voor alle verkeer. Zaterdag werd ze feestelijk ingewandeld. De heraangelegde baan oogt mooi, maar heeft de aannemer ook een betere en veiligere situatie achtergelaten? Wij lijsten de voornaamste pro’s en contra’s op.

Positief

Wie aan de Augustijnslei de Bredabaan in de richting van het gemeentehuis opgaat, merkt meteen de veel veiligere situatie voor de fietsers. Het gemeentebestuur zorgde hier voor een zeer positief signaal door de kosten voor het fietspad op zich te nemen.

De handelaars van de Bredabaan werden tijdens de werkzaamheden zeer goed op de hoogte gehouden van de vorderingen en de planning. Er was dan ook niets dan lof voor de arbeiders die zelfs in de gietende regen en bij sneeuwbuien doorwerkten. Alles werd netjes en binnen de in het vooruitzicht gestelde termijn afgewerkt.

Het Brasschaatse gemeentebestuur heeft getracht de weggehaalde parkeerplaatsen te compenseren door er bij te creëren aan de Oude Baan en op het Armand Reusensplein.

Negatief

De parkeerplaatsen aan één kant van de Bredabaan zijn opgeofferd, je moet dus mogelijk verder stappen tot aan je wagen. De handelaars zagen dit liever anders.

De vernieuwde parkeerplaatsen op de Bredabaan zijn eerder aan de smalle kant, zeker voor grotere wagens zoals die in Brasschaat rondrijden. Het vergt enige handigheid achter het stuur om je wagen netjes op de verhoogde parkeerplaats te plaatsen.

Daar waar er vroeger voor de fietsers een constante dreiging van het autoverkeer uitging, komt het gevaar nu misschien wel van de andere kant. Voetgangers die onverwacht uitwijken en op het fietspad terecht komen, zouden wel eens onder de fietsers kunnen belanden.



Meer nieuws uit stad en rand

DOEN! in Antwerpen

GVA Mobiliteit - Stad & rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio