Harley-Davidson stelt zijn Softail-familie voor - Foto's & Video

De vernieuwde styling van de Harley-Davidson FLSTC Heritage Softail Classic is treffend voor de zeven modellen van de Harley-Davidson Softail voor 2009. Geen enkele motorfamilie biedt zoveel diversiteit in stijl en uitstraling, van de donkere retrolook van de Cross Bones bobber tot de onmiskenbare Fat Boy en de radicale Rocker. De Softail vertegenwoordigt de totaalvisie op custom van Harley-Davidson, een combinatie van artistieke en technische knowhow die vaak wordt gekopieerd in de motordesignwereld, maar nooit wordt geëvenaard.

ssimons

De Softail is genoemd naar het ontwerp van zijn achtervering, die lijkt op een traditionele hardtail, maar het comfort biedt van de moderne techniek, verborgen onder de versnellingsbak. Elke Softail heeft zuivere lijnen, een lage zadelhoogte en een stijf opgehangen Twin Cam 96B motorblok met balansassen. In de aandrijflijn zijn motorblok en frame compact opgehangen, wat zorgt voor een solide verbinding tussen de rijder en de kloppende V-Twin die de motor aandrijft en leidt tot een intense rijervaring.

Elk Softail-model heeft een Cruise Drive zesversnellingsbak met een uitstekend koppel in het midden toerengebied voor relaxt cruisen, evenals een geavanceerd actief in- en uitlaatsysteem. De sequentiële elektronische brandstofinjectie (ESPFI) vergroot de efficiëntie van het motorblok, biedt een vinnige respons van de gashendel en past zich automatisch aan aan veranderende omgevingsomstandigheden voor een constante performance. De kenmerkende designelementen van de Softail zijn een klassiek ‘horseshoe’ oliereservoir onder het zadel, de naar voren geplaatste voetsteunen of treeplanken, de klassieke Fat Bob brandstoftank en de perfecte uitvoering van elke custom detail in lak en in metaal.

Vernieuwde FLSTC Heritage Softail Classic

De Heritage Softail Classic rijdt op nieuwe brede whitewall banden en krijgt een aantal subtielere stijlveranderingen en nieuwe onderdelen die dit populaire model in 2009 nog meer in de richting van een retrolook schuiven. De stevige FL voorkant heeft een spatbord en chromen koplampnacelle met nieuwe stijlelementen, terwijl het grotere stuur het profiel van de rijder verandert.

FLSTC Heritage Softail Classic

De brandstoftank heeft een nieuw glasgevuld 3D embleem en een klassieke ‘cat-eye’ console. De sikkelvormige treeplanken en het grote, ovalen rempedaal zijn ook een verwijzing naar het verleden.

De zitting en rugsteun voor de passagier zijn aangepast voor meer comfort en het zadel van de rijder kreeg een nieuwe afwerking die past bij het leren consolepaneel, een nieuwe afwerking aan de zadeltassen en een nieuwe afwerking van de sissybar. De duozit en -rugsteun en het grote windscherm kunnen makkelijk worden verwijderd voor meer gestroomlijnd cruisen.

FLSTSB Softail Cross Bones

Als rijden op een Harley-Davidson een tijdloze ervaring is dan laat de nieuwe FLSTSB Softail Cross Bones de klok bijna stilstaan. De donkere Cross Bones heeft het profiel van een authentieke custom bobber, een gedrongen custom die tot zijn essentie is teruggebracht, met een ruwe afwerking en een imposante uitstraling.

FLSTSB Softail Cross Bones

De Cross Bones begint met een glanzend zwarte Springer voorkant en gaat verder met andere naoorlogse stijlelementen, zoals een glanzend zwarte luchtfilterdeksel, geveerd solozadel, sikkelvormige treeplanken en kort voorspatbord. Het panzadel heeft twee posities en is 676 mm hoog. Het glanzend zwarte mini ‘apehanger’ stuur steekt je knokkels in de hoogte.

Het glanzend zwarte oliereservoir heeft een nieuwe doodshoofdtekening, getekend Willie G. De chromen straight-shot over/under uitlaat met dubbele chromen slash-cut dempers contrasteert met het donkere frame en motorblok.

FXCW Softail Rocker

De Rocker biedt een authentieke hardtail chopper stijl met innovatieve ideeën die alleen afkomstig kunnen zijn van Harley-Davidson. De Rockertail achterkant heeft een breed spatbord dat direct op de achterbrug is gemonteerd, boven een 240 mm brede achterband.

FXCW Softail Rocker

Het achterspatbord en de band van de Rocker bewegen gezamenlijk dankzij de Rockertail veerweg van 79 mm. Het gepoedercoate lakschema benadrukt de custom look. Het solozadel bevindt zich slechts 622 mm van de grond.

FXCWC Rocker C

De Rocker C is de chromen versie van de Rocker, met een innovatief ‘Trick Seat’ design, dat de passagierszitting onder het solozadel verbergt. Je klapt het solozadel omhoog, plaatst de verborgen duozitting boven de Rockertail achterkant en geniet van een verrassend comfortabele duorit.

FXCWC Rocker C

In tegenstelling tot de Rocker zijn veel onderdelen met chroom behandeld, inclusief de koplamp en triple clamps, stuurriser, vorkpoten, tankconsole en snelheidsmeter. Het aluminium oliereservoir met vinnen, het frame en de achterbrug zijn uitgevoerd in een kleur die past bij het plaatmetaal, dat is versierd met vlammen.

FXSTB Night Train

Zoek de duisternis op met de FXSTB Night Train, met kenmerken als een volledig zwarte aandrijflijn en reliëfzwarte afwerking van de motordeksels, luchtfilter, oliereservoir, achterspatbordsteunen, aandrijfriemtandwiel en tankconsole. De lange FX voorkant en het smalle 21 inch voorwiel contrasteren met de stevige 200 mm achterband op een gietaluminium wiel met sleuven en onder een klassiek bobtail achterspatbord.

FXSTB Night Train

Het drag-stuur en de naar voren geplaatste pedalen creëren een sportieve houding, of je nu op de snelweg of door donkere steegjes rijdt. Een nieuw low-profle voorspatbord zit dicht op het 21 inch voorwiel en -band.

FXSTC Softail Custom

De FXSTC Softail Custom steekt je handen in de wind en je voeten naar voren met een chopper profiel dat rechtstreeks uit de jaren zeventig komt. Het zachte ‘king and queen’ zadel heeft een geïntegreerde aluminium rugsteun bestaand uit één stuk, die een comfortabele houding biedt aan rijder en passagier. Een nieuw low-profile voorspatbord zit dicht op het 21 inch voorwiel en -band.

FXSTC Softail Custom

Het ‘apehanger’ stuur op de bare-knuckle risers en de Fat Bob brandstoftank met versierde leren tankriem en drielagige custom graphics accentueren de coole look. De 200 mm achterband en het bobtail spatbord zorgen voor een indrukwekkende achterkant. Chromen details op de aandrijflijn en het oliereservoir contrasteren met het zwarte gepoedercoate motorblok.

FLSTF Fat Boy

De FLSTF Fat Boy is een van de meest opvallende motoren ter wereld, met een ongeëvenaard voorkomen. Hij rijdt op een 200 mm brede achterband met een diep achterspatbord, een 17 inch voorwiel en glanzende chromen vorknacelle. De unieke elementen, zoals de gesloten aluminium wielen met kogelvormige gaten en de dikke voorvork, identificeren deze Softail als de enige echte Fat Boy.

FLSTF Fat Boy

Bekijk via YouTube ook deze promovideo, waarin ook andere 2009-modellen van Harley-Davidson aan bod komen:

MEER OVER Motogids