Vernieuwde Golf Plus in wereldpremière - Video's

"De meest polyvalente Golf met een nieuwe look en nieuwe technologieën." Zo omschrijft Volkswagen de vernieuwde Golf Plus, die z'n wereldpremière beleeft op het Autosalon van Bologna. De commercialisering van de vernieuwde Golf Plus is voorzien in januari 2009, ter gelegenheid van het Autosalon van Brussel.

ssimons

Nieuwe voorzijde

Net als de nieuwe Golf en de Scirocco is ook de Golf Plus voorzien van een radiatorrooster in de vorm van een horizontale strook die de nieuwe koplampen (met standaard daglichten) met elkaar verbindt. Het wordt gevormd door twee glanzend zwarte lamellen waarin in het midden het VW-logo geïntegreerd is. Bij de Highline-versie zijn beide lamellen bovenaan met een fijne chroomlijst afgeboord. De bumper sluit naadloos bij die nieuwe look aan. Onder de bumper bevindt zich een bijkomende luchtinlaat, in het zwart, met aan de uiteinden ervan de mistkoplampen, die over een statische bochtenverlichtingsfunctie beschikken.

Gewijzigde achterzijde

De achterbumper werd hertekend en is voortaan volledig in koetswerkkleur gelakt, met uitzondering van een glanzend zwart gedeelte centraal onderaan, dat doet denken aan een aerodynamische diffusor en de wagen dynamischer voor de dag doet komen. Nog in het onderste gedeelte van de bumper bevinden zich bredere, duidelijk zichtbare reflectoren. Een nieuwe donkerrode kleur (kersenrood) is kenmerkend voor de nieuwe achterlichten, die voortaan gebruik maken van leds.

Interieur

Nieuwe stoffen voor de bekleding en een aantal elementen die uit de nieuwe Golf werden ontleend - de instrumenten, het stuur en de bedieningseenheid voor de elektronische klimaatregeling Climatronic (indien aanwezig) - typeren het vernieuwde interieur van de Golf Plus.

Innoverende motoren

Voor de Golf Plus zal er de keuze zijn uit vijf verschillende benzinemotoren, met een vermogen van 59 kW (80 pk) tot 118 kW (160 pk), en vier nieuwe turbodiesels met common rail, die 66 kW (90 pk) tot 103 kW (140 pk) ontwikkelen. Alle motoren zijn viercilinders en voldoen aan de Euro 5-uitstootnorm. De versies vanaf 90 kW maken allen gebruik van drukvoeding.

Als alternatief voor de manuele zesversnellingsbak is er de geautomatiseerde DSG-versnellingsbak met zeven versnellingen, behalve voor de basismotoriseringen. Ook bij de Golf Plus maakt de klassieke automatische versnellingsbak met koppelomvormer dus definitief plaats voor de DSG-technologie.

Toonaangevend

De 2.0 TDI van 81 kW (110 pk) en de 2.0 TDI van 103 kW (140 pk) kunnen voorbeeldige verbruikscijfers voorleggen. De eerste, die de Golf Plus tot 189 km/u snel maakt, neemt genoegen met gemiddeld 5,1 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 134 g/km. De tweede, die een maximumsnelheid van 204 km/u mogelijk maakt, doet even goed op het vlak van het gemiddelde verbruik, wat een besparing van 0,8 l/100 km betekent in vergelijking met zijn voorganger met pompverstuivers. Daarmee in overeenstemming daalt de gemiddelde CO2-uitstoot van 153 naar 135 g/km.

Nieuwe opties

Ook op het vlak van mogelijke uitrustingen zijn er een aantal nieuwigheden, met de klemtoon op het gebruikscomfort. Zo maken de adaptieve snelheidsregelaar met radargestuurde afstandsregeling tussen wagens onderling (ACC), de parkeerhulp 'Park Assist' en de achteruitrijcamera voortaan hun opwachting op de uitrustingslijst.

Bekijk videobeelden van de Golf Plus via YouTube:

Buitenkant:

Interieur:

Op de weg:

MEER OVER Autogids