"Klanten kunnen nú gouden zaken doen"

Heeft de crisis zijn voordelen voor de consumenten? Volgens Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Management School, zijn er steeds meer kortingen en koopjes doordat bedrijven en winkels met té grote voorraden blijven zitten.

ghouben

Hij voorspelt ook solden die vanaf de eerste dag heel diep zullen gaan.

Niet-voeding

“Dit is in elk geval hét moment om te kopen”, zegt Gino Van Ossel resoluut. “Je ziet het elke keer bij een groeivertraging: de laatsten die erop reageren, zijn de fabrikanten. Die blijven een tijdlang te veel produceren. Kijk naar de autoindustrie: hun parkings puilen uit van onverkochte auto’s en je kunt dan ook gouden zaken doen. Maar ook in elektro, textiel, alcohol en speelgoed, alles wat niet-voeding is, heb je veel kortingen en lage basisprijzen. Terwijl december sowieso al de maand is van de aanbiedingen.”

Wie nu nog wacht met een aankoop, kan bedrogen uitkomen, zegt Van Ossel. “De markt corrigeert zich. Je krijgt over zes maanden een herstel van het evenwicht tussen vraag en aanbod. Vandaar mijn boodschap: nú kopen. Dat is goed voor je portefeuille én voor de economie.”

Percentjes voor ‘t rapen

Een kleine rondvraag leert dat heel wat bedrijven met stevige promoties uitpakken.

Carrefour heeft zopas álle speelgoed met 20% korting aangeboden. “Dat hadden we al langer gepland. We gaan nu tegen het jaareinde wel bewust inspelen op de koopkrachtzorgen van de mensen”, zegt een woordvoerder. “Zoals met de wijnactie Twee flessen kopen - één gratis. Voor andere producten, zoals elektro, doen we ook een extra inspanning.”

“We verliezen een paar procenten in onze verkoop doordat het in de bouw minder goed gaat”, zegt Erny Lamborelle, directeur van Electrolux, dat ook de merken Zanussi en AG verkoopt. “Minder nieuwbouw betekent minder nieuwe keukens en dus minder inbouwapparaten. Mensen stappen ook sneller over naar de goedkopere merken. De druk om met promoties uit te pakken neemt toe, maar ik verwacht de echte crisiskortingen pas in 2009.”

Nog maar pas is hun ene spectaculaire actie afgelopen, met een massa vliegtuigzitjes die voor 0 euro, of alleen de vliegtuigtaks, werden aangeboden, of daar pakt Ryanair al met een nieuwe stunt uit: 1 miljoen stoelen voor 5 euro, nog tot 9 december.

Bij brillenketen Hans Anders krijgt u een tweede bril gratis bij aankoop van een bril. “We zijn nu eenmaal prijsbrekers”, zegt een woordvoerster. “We merken ook dat steeds meer mensen niet meer per se een dure merkbril willen. Zo’n tweede lees- of sport- of zonnebril gratis komt overeen met een korting van 30%.”

35% korting bij bungalowparken van Center Parcs voor wie voor twee personen boekt in december en rond de jaarwisseling: dat geeft al snel kortingen van 150 euro en meer. “Het gaat nog wel goed bij ons, hoor. Met deze actie vullen we de lege plekjes op”, zegt een woordvoerster.

Nu in het nieuws